Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Vidensmønstre. Basal vidensteori i stx

Anmeldelse

Vidensmønstre. Basal vidensteori i stx

Anmeldt af_
Vorre

Forlag

Systime

Fag

Videnskabsteori

Bogens forfatter(e)

Mads Rangvid, Torben Benoni, Thomas S. ­Christensen, Anders Ø. Larsen og Jan Maintz Hansen

Antal sider

149

Pris

164,-
Anmeldt af_
Vorre

Bogen er en revideret udgave af Vidensmønstre i AT ( 2010). Da AT med reformen i 2017 gik ud af gymnasiets fagrække – og godt for det – er videnskabsteori nu blevet lagt ind under SRP i en ændret form. Hvor der i AT taltes om elementær videnskabsteori, hedder det nu i SRP basal videnskabsteori, og det forstår  bogens forfattere på den måde, hvilket forekommer mig rigtigt, at der skal skrues ned for fremstillingen af de forskellige videnskabsteoretiske skoler og i stedet for fokuseres på de overordnede vidensbegreber, der kan klargøre for eleverne, hvilke vidensformer de kan få ved at bruge forskellige faglige metoder i det tværfaglige studieretningsprojekt.

Bogen opererer her med otte begrebsmodsætninger, blandt andet diakron/synkron, kvantitet/kvalitet, kausal/intentionel og funktionel, idiografisk/nomotetisk og faktuel/normativ. Begreber, der også var rygraden i 2010-udgaven. Et nyt kapitel om de tre fakulteters kendetegn er tilføjet i den aktuelle udgave.

Det er begribeligvis svære ting, men der er skrevet i et engageret, enkelt og letforståeligt sprog, og dertil er der knyttet konkrete eksempler og arbejdsopgaver, der virkelig mulig­gør, at sammenhængen mellem problemstillingen, materiale, metode og vidensformer indarbejdes hos eleverne. Og som noget nyt er der med reformen i 2017 et eksplicit krav om minimum 20 timers undervisning i dette vanskelige stof.

Bogen er meget anbefalet. Gymnasiet er studieforberedende (et vidt begreb!), men nivelleringen af det videnskabs­teoretiske stof til fordel for dets funktion i de konkrete opgaver vil uden tvivl bekomme eleverne vel. Og sikkert også mange gymnasie­lærere!

Anmeldelsen har været bragt i Gymnasieskolen nummer 5, 2018 – desværre med det forkerte billede. Det beklager redaktionen.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater