Bogen er en revideret udgave af Vidensmønstre i AT ( 2010). Da AT med reformen i 2017 gik ud af gymnasiets fagrække – og godt for det – er videnskabsteori nu blevet lagt ind under SRP i en ændret form. Hvor der i AT taltes om elementær videnskabsteori, hedder det nu i SRP basal videnskabsteori, og det forstår bogens forfattere på den måde, hvilket forekommer mig rigtigt, at der skal skrues ned for fremstillingen af de forskellige videnskabsteoretiske skoler og i stedet for fokuseres på de overordnede vidensbegreber, der kan klargøre for eleverne, hvilke vidensformer de kan få ved at bruge forskellige faglige metoder i det tværfaglige studieretningsprojekt.
Bogen opererer her med otte begrebsmodsætninger, blandt andet diakron/synkron, kvantitet/kvalitet, kausal/intentionel og funktionel, idiografisk/nomotetisk og faktuel/normativ. Begreber, der også var rygraden i 2010-udgaven. Et nyt kapitel om de tre fakulteters kendetegn er tilføjet i den aktuelle udgave.
Det er begribeligvis svære ting, men der er skrevet i et engageret, enkelt og letforståeligt sprog, og dertil er der knyttet konkrete eksempler og arbejdsopgaver, der virkelig muliggør, at sammenhængen mellem problemstillingen, materiale, metode og vidensformer indarbejdes hos eleverne. Og som noget nyt er der med reformen i 2017 et eksplicit krav om minimum 20 timers undervisning i dette vanskelige stof.
Bogen er meget anbefalet. Gymnasiet er studieforberedende (et vidt begreb!), men nivelleringen af det videnskabsteoretiske stof til fordel for dets funktion i de konkrete opgaver vil uden tvivl bekomme eleverne vel. Og sikkert også mange gymnasielærere!
Anmeldelsen har været bragt i Gymnasieskolen nummer 5, 2018 – desværre med det forkerte billede. Det beklager redaktionen.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode