Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Verdenshistorien set gennem imperier

Anmeldelse

Verdenshistorien set gennem imperier

Anmeldt af_
Thomas Brovst

Forlag

Columbus

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Peter Fibiger Bang, Michael Bregnsbo, Ole Helmersen, Niels Høffding, Kurt Villads Jensen, Jens Christian Johansen, Karl Christian Lammers, Kjeld Mazanti Sørensen

Antal sider

272

Pris

165,-
Anmeldt af_
Thomas Brovst

Indledningen til Imperier slår fast, at imperier ikke bare har domineret det meste af verdenshistorien, de er også en nøgle til at forstå nutiden: Putins annektering af Krim, Erdogans opførelse af osmanniske monumenter og paladser, Storbritanniens brexit og Trumps ”make America great again” er alle eksempler på, at den imperiale fortid spøger. Det er i mange henseender en god og oplagt ide at skrive en verdenshistorie fortalt gennem syv imperiers opstigen og fald, men når man ser på de valgte eksempler, er det ikke ligefrem fantasien, som hersker: Romerriget, Middelhavsområdets muslimske imperier (i realiteten Osmannerriget), det spanske imperium, det danske imperium, det britiske imperium, franske imperier og den nazistiske imperiedrøm. I det afsluttende kapitel afvikles USA, Kina, Rusland og EU på ganske få sider, for vi skulle jo gerne få svar på indledningens fire aktuelle eksempler. Det er nu lidt med hiv og sving, at det kommer på plads. At anklage bogen for eurocentrisme ville være en underdrivelse, verden uden for Europa optræder (næsten) udelukkende som en scene for europæiske ideer og handlinger. I bogens indledende kapitel sættes den teoretiske ramme i form af tre imperialisme-teorier, men det er imidlertid langtfra alle kapitler, som forholder sig til disse. Måske fordi teorierne (Lenin, Kennedy og Said) måske ikke ligefrem er de mest anvendelige? Desuden er der vist skrevet nyere ting om emnet! Et stærkere teoretisk fokus kunne med fordel have forløst det komparative perspektiv, bogens udformning rummer. For eksempel behandles både den britiske og den nazistiske kolonipolitik, men der lægges ikke op til nogen form for komparativ diskussion.

De respektive imperiers storhed og fald er imidlertid glimrende behandlet, men som sædvanlig, fristes man til at sige, er fokus på de økonomiske og politiske faktorer. Det er lidt ærgerligt, at de seneste årtiers diskussion af, hvordan og hvorfor man skal skrive global historie, ikke er medtaget. Hvor er argumentet for multiperspektivisme? Den transnationale historieskrivning? Og så videre. Den såkaldte ”anden” er her fuldstændig fraværende.

Til trods for disse indvendinger er det en velkommen og vellykket udgivelse, som med fordel kan anvendes i for eksempel et tematisk forløb. På den dertil knyttede hjemmeside findes gode arbejdsspørgsmål og nyttige links (for eksempel til små animationsfilm, som på enkel vis forklarer vanskelige begreber).

 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater