Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Verdenshistorien set gennem imperier

Anmeldelse

Verdenshistorien set gennem imperier

Anmeldt af_
Thomas Brovst

Forlag

Columbus

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Peter Fibiger Bang, Michael Bregnsbo, Ole Helmersen, Niels Høffding, Kurt Villads Jensen, Jens Christian Johansen, Karl Christian Lammers, Kjeld Mazanti Sørensen

Antal sider

272

Pris

165,-
Anmeldt af_
Thomas Brovst

Indledningen til Imperier slår fast, at imperier ikke bare har domineret det meste af verdenshistorien, de er også en nøgle til at forstå nutiden: Putins annektering af Krim, Erdogans opførelse af osmanniske monumenter og paladser, Storbritanniens brexit og Trumps ”make America great again” er alle eksempler på, at den imperiale fortid spøger. Det er i mange henseender en god og oplagt ide at skrive en verdenshistorie fortalt gennem syv imperiers opstigen og fald, men når man ser på de valgte eksempler, er det ikke ligefrem fantasien, som hersker: Romerriget, Middelhavsområdets muslimske imperier (i realiteten Osmannerriget), det spanske imperium, det danske imperium, det britiske imperium, franske imperier og den nazistiske imperiedrøm. I det afsluttende kapitel afvikles USA, Kina, Rusland og EU på ganske få sider, for vi skulle jo gerne få svar på indledningens fire aktuelle eksempler. Det er nu lidt med hiv og sving, at det kommer på plads. At anklage bogen for eurocentrisme ville være en underdrivelse, verden uden for Europa optræder (næsten) udelukkende som en scene for europæiske ideer og handlinger. I bogens indledende kapitel sættes den teoretiske ramme i form af tre imperialisme-teorier, men det er imidlertid langtfra alle kapitler, som forholder sig til disse. Måske fordi teorierne (Lenin, Kennedy og Said) måske ikke ligefrem er de mest anvendelige? Desuden er der vist skrevet nyere ting om emnet! Et stærkere teoretisk fokus kunne med fordel have forløst det komparative perspektiv, bogens udformning rummer. For eksempel behandles både den britiske og den nazistiske kolonipolitik, men der lægges ikke op til nogen form for komparativ diskussion.

De respektive imperiers storhed og fald er imidlertid glimrende behandlet, men som sædvanlig, fristes man til at sige, er fokus på de økonomiske og politiske faktorer. Det er lidt ærgerligt, at de seneste årtiers diskussion af, hvordan og hvorfor man skal skrive global historie, ikke er medtaget. Hvor er argumentet for multiperspektivisme? Den transnationale historieskrivning? Og så videre. Den såkaldte ”anden” er her fuldstændig fraværende.

Til trods for disse indvendinger er det en velkommen og vellykket udgivelse, som med fordel kan anvendes i for eksempel et tematisk forløb. På den dertil knyttede hjemmeside findes gode arbejdsspørgsmål og nyttige links (for eksempel til små animationsfilm, som på enkel vis forklarer vanskelige begreber).

 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater