Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Verden efter de store opdagelser, 1500-1750

Anmeldelse

Verden efter de store opdagelser, 1500-1750

Anmeldt af_
Vorre

Forlag

Systime

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Thomas Ohrt

Antal sider

156

Pris

275,-
Anmeldt af_
Vorre

Vi kender alle til Columbus’ og Vasco da Gamas epokegørende opdagelser, men måske ikke så meget til, hvorledes verden ændrede sig i deres kølvand. Det råder Thomas Ohrt bod på med Verden efter de store opdagelser, 1500-1750, som rettelig burde hedde De portugisiske og spanske kolonier, 1500-1600, men det lyder unægtelig kedeligere. Det er et meget velkomment emne, og der ligger uden tvivl et stort arbejde bag, men bogen lader desværre noget tilbage at ønske. Efter et ambitiøst, men forvirrende oversigtsbillede af ”Europa omkring 1500” på treenhalv side følger bogens første halvdel, som omhandler ”Portugisernes oversøiske imperium”, dernæst den anden halvdel, som omhandler ”Det spanske imperium 1500-1750”, efterfulgt af 10 sider om ”Holland, England og Frankrig som kolonimagter 1500-1750”. Det afsluttende kapitel om ”Spanien og Portugals storhed og fald” er imidlertid blot en to siders konklusion og omhandler kun Spaniens fald. At forfatteren undlader at inddrage de mest gængse teorier om imperiers opståen og fald, undrer imidlertid ikke, for bogen er skåret over den sædvanlige læst: faktabaseret fremstillingstekst efterfulgt af et bundt kilder, som med hiv og sving kan siges at tale til hinanden. Her er så godt som ingen didaktisering, ud over de obligatoriske arbejdsspørgsmål til kilderne. Mange af disse kilder, hvoraf flere ikke tidligere har været oversat til dansk, er forsynet med ord- og begrebsafklaringer og er uden tvivl bogens force. Bogen er rigt illustreret med kort, malerier og tegninger, men læseren får ingen hjælp til, hvad man skal stille op med dem. Her er ingen refleksion over, hvad et kort kan bruges til, eller hvad malerierne siger om tiden og maleren selv. 

Umiddelbart ligger Verden efter de store opdagelser i naturlig forlængelse af forfatterens forrige udgivelse, De store opdagelser (2001), men jeg er faktisk i tvivl om, hvorvidt den nyeste lever op til kravet fra den nye reform om, at ”mindst ét forløb skal tage udgangspunkt i samfund og kulturer uden for USA og Europa”. Problemet er, at der er tale om en udpræget eurocentrisk udgivelse, hvilket kildematerialet meget tydeligt afslører: Af de 37 kilder er afsenderen i 30 af tilfældene enten spansk eller portugisisk (for det meste myndighedspersoner), de resterende er enten iranske, italienske eller japanske. Således forbliver befolkningerne i den nye verden ”a people without history”, som det hedder i Eric Wolfs berømte bog af (næsten) samme navn. 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater