Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Udkant – om det splittede Danmark

Anmeldelse

Udkant – om det splittede Danmark

Anmeldt af_
Vorre

Forlag

Columbus, 2018

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Hans Henrik Henriksen, Karen Mølbæk og Morten Mikkelsen

Antal sider

140

Pris

133 (skolepris),-
Anmeldt af_
Vorre

De seneste år har der været ‘krig’ mellem ‘København’ og provinsen (Udkantsdanmark, Vandkantsdanmark, den rådne banan). Se blot dette citat fra bogen af Jens Jonatan Steen, medstifter af Cevea: ”Det er direkte kvalmende at følge den intetsigende og arrogante selvforherligelse, som anti-DF’ismen repræsenterer. Det eneste  formål, denne bølge af følelsesudbrud synes at tjene, er, at storbyens vel­uddannede elite kan fremhæve sig selv som klogere, mere moralske og bedre mennesker end de nærmest neandertaler-udyr, som stemte på DF i sidste uge” (side 109).

Danmark er splittet. Det har landet vel været i en del år, men debatten har fået stemmer, især efter folketingsvalget 2015. Derfor er det rigtig godt med denne temabog.

Den analyserer årsagerne til konflikten på klassisk samfundsfaglig vis:

Sociokulturelt, hvor bogens forfattere på baggrund af klasse­analyse og sociale differentieringsteorier og statistikker påviser forskelle mellem center og periferi. Endvidere er der mange illustrative figurer og tabeller om uddannelsesforskelle. Politisk lægges der vægt på at forklare den markante forskel på stemmeafgivningen mellem især København og Sydjylland. Endelig beskæftiger bogen sig med økonomiske skillelinjer mellem landsdelene og kommunernes kamp om økonomiske ressourcer.

Der er megen dokumentation i bogen, hvilket er positivt. Dog undrer det anmelderen, at der til alle større afsnit er indsat en boks, som fortæller læseren, at i det næste afsnit kan du møde den og den forsker, økonom, politiker, geograf og så videre, for eksempel boks side 65, hvor 11 fagpersoner nævnes. De nævnes jo alligevel i brødteksten, der følger efter!

Den heftige debat mellem center og periferi sættes ind i en populismedebat. Efter overtegnedes mening er dette forkert. Det handler snarere om fordelingspolitik end om elite kontra folket, selvom nogle knubbede ord kan tolkes populistisk.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater