Rikke Sterum har udgivet en antologi om dobbeltgængermotivet, og hendes indledning til emnet er spændende, og der er kendte tekster af Hohler, Droste-Hülshoff, Goethe, Kunert, Heine og Dörrie og mindre kendte af Susanne Pfister, Laura Höflinger, Hans Scheibner samt Stasi; et kvalificeret udvalg af tekster om emnet, der lægger op til megen fortolkningssamtale eleverne imellem, fordi emnet heller ikke er nemt at italesætte. Udvalget er inspirerende og psykologisk lærerigt, og der er rigeligt med tekstarbejde i stoffet.
Det andet interessante aspekt ved udgivelsen er opgaverne, som følger hver tekst tæt. Der er to-tre samtaleopgaver for eleverne som døråbnere, meget kontante i deres indhold, fordi eleverne skal turde sige noget på tysk. Næste trin er at gå over tærsklen ind i teksten, hvor man skal finde ord, udtryk, udsagn og tage stilling.
Inddragelsen af billeder som beskrivelse og fortolkningsnøgle er et godt middel til at inspirere eleverne og få dem til at tale udenlandsk. Tredje trin er tekstfortolkningen, og der er tre-fire opgaver med tekstnære spørgsmål, så teksten bliver bearbejdet grundigt. Den sidste opgave er kreativ og består i at skrive videre ud fra tekstforlægget, forandre det, kort sagt skrive en ny elevproduceret tekst. Alt i alt et spændende projekt med ét fokus inden for litteraturen.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode