Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Sjov lille bog om sprogfejl

Anmeldelse

Sjov lille bog om sprogfejl

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

via Books on Demand

Fag

Engelsk

Bogens forfatter(e)

Kay Xander Mellish

Antal sider

84

Pris

88,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Bogen, som betegnes som ”light-hearted” og ”fun-sized”, handler om typiske sprogfejl, danskere begår, når de taler og skriver engelsk.

Bogen er skrevet af en engelsk kvinde, der har boet i Danmark i en årrække og virket i dansk erhvervsliv i 16 år, hvilket er et godt udgangspunkt. Den er skrevet i en kærlig og ligefrem tone med fokus på de mindre heldige fejl, der kan opstå, når danskere bruger forkerte ord og vendinger i samtale med native English speakers.

Eksempelvis har de danske udtryk ”sparringpartner” og ”fit for fight” en ganske bestemt betydning på dansk, og man kan ikke bruge ordene direkte på engelsk.

Der er mange nyttige eksempler. Vi lærer om betydningsforskelle mellem ”private” og ”personal”, ”efficient” og ”effective” samt ”want” og ”wish”.

Medtaget er også klassikeren med verbet ”to lose” med kun ét o i modsætning til ”to choose”.

Forklaringerne er gode og fornuftige, men inddrager ikke grammatisk terminologi. Og det er nok ikke alle de nævnte fejl, som engelsklektorer kan nikke genkendende til eller synes er de vigtigste. Men perspektivet er heller ikke sprogindlæring i gymnasieskolen. Eksemplerne er set og opfanget i forbindelse med driften af et kommunikationsbureau i København, hvis kundekreds er folk i danske virksomheder.

På denne måde er bogen en glimrende reklamegadget, der skaber omtale for virksomheden.

Den lille bog i det handy format (12 x 19 centimeter) byder, om end den er kort, på god læsning, hvor man som dansker kan genkende både dansk og engelsk sprogbrug.

Der er ingen tvivl om, at bogen i det små kan afhjælpe de misforståelser, der kan opstå mellem dansk og engelsk. Derfor får den en bedømmelse i middel, det vil sige tre af fem stjerner. Den er velegnet som en hyggelig mandelgave eller studentergave; men det er ikke nogen gymnasiebog.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater