En ændret disciplin i skriftlig musik på A-niveau er eksamensopgaven Vokalarrangement. Her skal eleverne arbejde med tre- og firestemmig vokalsats inden for et repertoire af sange i bred forstand: højskolesange, revyviser, salmer, pop og jazz. De skal lære at lave velklingende korsatser, og til det formål har de to forfattere skrevet en aldeles gammeldags og grundig bog om emnet. 782 gram helt præcis og så med spiralryg! I en tid med i-bøger og elever næsten uden skoletasker er det påfaldende vovet. Det er indholdet så ikke, men meget grundigt, velovervejet og på helt fast musikfaglig grund. Tre store dele falder bogen i og med en meget klar struktur og progression, god plads til nodeeksempler og i et forbilledligt enkelt sprog. Selv om man kan finde elementær musiklære og musikteori i andre lærebøger, så vælger de to at starte helt forfra med nodelære, rytmelære, skalaer, kvintcirkel, melodik, harmonik og så videre for så gradvist at bygge op til, at eleven, med en fagligt ført hånd, kommer til at lave enkle, sidenhen ganske avancerede, korsatser. Forfatterne viser talrige, næsten for, eksempler på udsættelser, men holder sig også til et snævert eksemplarisk materiale, der udbygges hen ad vejen. For den musiklærer, der har et velsyngende og dygtigt musikhold, vil det være en skriftlig musikdisciplin, der kan klinge i rummet, så teori og praksis forenes. Bogen er særdeles logisk opbygget, og man kan sådan set bare starte forfra, og hvis man holder fast i bogen i to et halvt år på musik A, så kan det næppe gå helt galt i den daglige undervisning og til eksamen. Den kræver en stålsat lærer og dedikerede elever, men så vil de også kunne lave korsatser, der umiddelbart kan bruges i det virkelige musikliv. Amatørkoret tirsdag aften. Den slags kan man ikke sige om fagets øvrige skriftlige discipliner.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode