Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Så sandt, så sandt, men …

Anmeldelse

Så sandt, så sandt, men …

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Systime

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Steen Hildebrandt

Antal sider

63
Anmeldt af_
gs_redaktor

Steen Hildebrandt var tidligere en guru på ledelsesteoriom­rådet. I de senere år har han udvidet perspektivet og skriver nu dybt engageret  om nødvendigheden af at droppe den gamle industrielle vækstfilosofi og i stedet satse på en bæredygtighedstænkning. Systemisk tænkning skal afløse den adskillelsestænkning, som lige nu gennemsyrer alt. I systemisk tænkning er temaer som helhed, sammenhænge, relationer og mønstre afgørende.

Han kritiserer den ensidige økonomiske bundlinjetænkning, som han mener i det mindste skal suppleres med sociale, økologiske og mentale aspekter. Der skal lægges mere vægt på det kvalitative frem for det kvantitative. Det er ikke alt, der tæller, der tælles; og det er ikke alt, der tælles, der tæller, siger Hildebrandt med Albert Einstein.

Bæredygtighed er nøgleordet, og det handler om alt liv på kloden, om samfund, miljø, virksomheder, mennesker og dyr og om, hvordan vi på alle niveauer overlever og reproducerer os på en balanceret måde.

Den kritiske læser vil måske sige: Det er meget sandt og rigtigt, men kan du ikke fremlægge en række konkrete forslag og løsninger? Det vil Hildebrandt ikke. På en af den lille bogs sidste sider stiller han selv spørgsmålet: ”Kan vi ikke få lidt flere konkrete henvisninger?” og svarer: ”Jo, det kan vi godt, for det er verden fyldt med; der er mange konkrete svar, men er det svar på de rigtige spørgsmål? Vi kan let få konkrete anvisninger og metoder, men så er vi tilbage ved det gamle, og er det, hvad vi dybest set ønsker?”

Han kommer vel lidt nemt om ved konkretiseringens svære kunst med dette svar. Sagen er, at der skal tænkes både i lokale og globale løsninger, hvis kloden skal overleve. Glokalitet hedder det vist på nydansk.

NB. Bogen kan gratis rekvireres hos sys­time@systime.dk, så længe lager haves.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater