Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Rom – En arkitekturhistorie eller Rome – An Architectural History

Anmeldelse

Rom – En arkitekturhistorie eller Rome – An Architectural History

Anmelder_
Maria Stensgård Poulsen

Forlag

Arkitektens Forlag

Fag

Design og arkitektur på C- og B-niveau

Bogens forfatter(e)

Maria Fabricius Hansen og Lars Horneman

Antal sider

191

Pris

449,-
Anmeldt af_
Maria Stensgård Poulsen

Vellykket bog til både undervisning og studieture

Maria Fabricius Hansen har sammen med tegneren Lars Horneman skabt en interessant introduktion til europæisk arkitekturhistorie med udgangspunkt i Rom, som rummer hele arkitekturhistoriens artefakter. Lidt usædvanligt for genren er bogens tekst ledsaget af tegninger frem for fotos, der giver bogen et overraskende tvist og måske især tiltrækker et yngre publikum, der er fortroligt med tegneserier og animationsfilm.

Vi begynder med Roms grundlæggelse, der ifølge legenden fandt sted i år 753 f.Kr. af tvillingerne Romulus og Remus, der havde en ulvinde som plejemor. Tvillingeparret konkurrerede om at blive konge af den lille bystat. De skulle begge tage varsler, og fordi 12 ørne viste sig for Romulus, blev han konge, og deraf navnet Rom. Rom fik dog snart en større udstrækning i 200-tallet f.Kr. via mange togter og erobringer og var visionær i sin byskabelse med akvædukter og udvikling af hovedveje igennem byen. Desuden havde byens ledere en formidabel evne til lade sig inspirere af de folk, de erobrede; herunder de kultiverede etruskere, som var beslægtet med samtidens grækere. Det var da også især arkitekturen fra Grækenland, der kom til at præge bybilledet og gør det den dag i dag, ligesom Rom har formået at være i en konstruktiv dialog med arkitektoniske strømninger frem til vor tid og derfor fremstår som en forbilledlig by, hvad angår funktionsniveau og skønhed.

Bogen er inddelt i syv kapitler, der hver formidler henholdsvis antik, senantik og oldkristen tid, middelalder, renæssance, barok samt historicisme og moderne tid i tekst og tegninger overskueligt og systematisk. Bogen sluttes med en tidslinje med et subjektivt udvalg af historiske begivenheder og kulturelle fænomener, hvis pointe er at sætte arkitekturhistorien i perspektiv. Samlet set en meget vellykket bog, der egner sig til den daglige undervisning i design og arkitektur på både C- og B-niveau, ligesom den vil være velvalgt til forberedelse af studieture til Rom og på de toårige IB-linjer, hvor undervisningssproget er engelsk, da bogen findes på både dansk og engelsk.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater