Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Revideret billede af Monrad

Anmeldelse

Revideret billede af Monrad

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Forlaget Hovedland

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Kai Just

Antal sider

415

Pris

348,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Selv for den, der har sit primære eller eneste kendskab til begivenhederne i 1864 fra Ole Bornedals serie af samme navn, må det stå klart, at det hysteriske og delvist fiktive portræt af D.G. Monrad var forvredet og ude af proportioner. Bornedals portræt forlænger en tradition for at gøre manden til en patologisk hysteriker (hvad han sikkert også var) med eneansvaret for både krigsdeltagelse og -nederlag (hvad han naturligvis ikke var).

Dette billede bliver grundigt revideret i Kai Justs sobre biografi om statsmanden, der ud over sin rolle i krigen i 1864 også var en af arkitekterne bag Junigrundloven i 1849. Biografien forsøger at tolke Monrads handlinger, ikke blot i 1864, men i det hele taget, i lyset af de idehistoriske strømninger, som Monrad først og fremmest var præget af: romantikken og en personligt farvet kristendom.

Just forsøger hverken at frikende Monrad for skyld i forbindelse med 1864 eller at legitimere hans embedsførelse i øvrigt – men han ønsker at forstå Monrads baggrund og bevæggrunde, og disse forstås bedst set i lyset af hans religiøst-romantiske verdenssyn. Biografien tilbyder således en større forklaringskraft end den Bornedalske: At manden ganske simpelt var psykisk syg.

Fyringen af general de Meza spiller traditionelt en væsentlig rolle i bedømmelsen af Monrad, men som Just ganske rigtigt påpeger, så var det nok den eneste realpolitiske mulighed, der forelå på det givne tidspunkt, hvis regeringen skulle reddes – og ikke udtryk for Monrads blodtørstige vanvid.

Bogen er delt i fire dele, hvor den første del omfatter hele krigen i 1864 komprimeret på 50 glimrende sider. Dette giver god mening, for det fylder ganske enkelt så meget i bedømmelsen af Monrad, at det kræver, at læseren allerede på forhånd er bekendt med historien, når hun når dertil i biografien.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater