Bogen er en praktisk håndbog med mere end 111 eksempler på variation til undervisningen. Det er ikke en færdig opskrift på den gode undervisning, men et forslag til muligheder, hvorpå læreren gennem øvelser og opgaver kan variere sin undervisning.
Målet er, at øvelserne og opgaverne kan være med til at sekvensere undervisningen, så man får så mange elever med som muligt. Variation i undervisningen er en god idé, da det kan skabe andre og nye vinkler på det stof, der arbejdes med. Og de mange forslag i bogen giver rige muligheder for at variere den daglige undervisning. Mange af øvelserne er beskrevet kort og præcist og kan nemt skabe en ny faglig indsigt i det, man er i gang med. De 111 øvelser er inddelt i fem forskellige undervisningsområder: organisering og undervisningsdifferentiering, tekstlæsning, mundtlighed, skriftlighed, gloser og grammatik samt refleksion, opsamling og evaluering. Til sidst i bogen er der en lille førstehjælpskasse, der rummer en række opgaver og spil, hvis man skulle komme til at stå i den situation, at der er fem minutter tilbage af timen, som man ikke har planlagt noget til.
Øvelserne er fagligt centreret og åbner op for kreative tilgange til stoffet og kan nemt aktivere og engagere eleverne, så de selv arbejder med stoffet. Der er korte øvelser, og der er nogle, som vil tage lidt længere tid at gennemføre i klassen. Men man kan jo selv vælge dem ud, som man mener passer bedst til sin egen undervisning. Og der er meget at vælge imellem.
Bogen henvender sig mest til sproglærere og dansklærere. Der er ikke så meget at komme efter, hvis man underviser i naturvidenskabelige fag. Så en idé kunne jo være at skrive en tilsvarende bog med en række øvelser, der kan variere undervisningen i disse fag. Ideen er hermed givet videre.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode