Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Nye vinkler

Anmeldelse

Nye vinkler

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Syddansk Universitetsforlag

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Mona Jensen og Palle Andersen

Antal sider

368

Pris

348,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Hvis man hører til dem, der mener, at det danske (og internationale) bogmarked for længst er mættet hvad angår bøger om Anden Verdenskrig, bør man alligevel læse lidt videre.

Ganske vist er her ikke tale om banebrydende nyt, men vinklen er alligevel både frisk, interessant i en dansk sammenhæng og anvendelig i undervisningen.

Forfatterne har, på baggrund af den seneste internationale forskning, analyseret de tyske krigsforbrydelser i perioden 1939-1945. I takt med at krigslykken vendte for den tyske hær, blev repressalierne i de besatte lande stadig voldsommere og mere brutale. Hovedparten af bogen, nemlig de midterste godt 200 sider, er en gennemgang af udviklingen i de enkelte tyskbesatte lande (dog ikke Danmark). Her gives et rystende solidt indblik i de tyske krigsforbrydelser, særligt imod civilbefolkningen, og man bliver atter mindet om, hvor mild den danske besættelse egentlig var.

Men den afgørende nye vinkel i bogen er den danske illegale presse. Parallelt med undersøgelsen af udviklingen i de besatte lande analyseres nyhedsstrømmen fra den illegale presse. Hvad vidste den danske presse, hvad havde befolkningen mulighed for at vide? Om udviklingen i Norge vidste man ganske meget, i Holland meget om noget, mindre om andre ting, og om Italien efter 1943 var man praktisk talt uvidende – også fordi man endnu ikke følte så stor sympati med det Italien, som indtil for nylig havde kæmpet på tysk side, at den illegale presse følte behov for at beskæftige sig med tyske forbrydelser imod italienere.

Den illegale presse præsenteres, og dens dækning af repressalierne i de besatte områder afdækkes og giver tilsammen et glimrende indtryk af vidensniveauet for den almindelige dansker. Samtidig giver bogen et fremragende indblik i den danske illegale presses virksomhed og vilkår. Som samlet hele er bogen et stykke helt igennem sublimt formidlingsarbejde.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater