Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Meget anvendelig nøgle til flere af fagets døre

Anmeldelse

Meget anvendelig nøgle til flere af fagets døre

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Systime

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Carsten Lykke-Kjeldsen, Bodil Junker Pedersen, Tine Markvad Rask, Tine Overlund Roost og Hans Wagner

Antal sider

149

Pris

150,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Med i alt 37 opslag alfabetisk ordnet samler bogen de vigtigste og nyeste af fagets begreber, teorier og metoder inden for religionsfænomenologi, -sociologi, -psykologi og -filosofi på en overskuelig måde. Den giver også et overblik over forskningen inden for de enkelte emner.

Religion har traditionelt defineret sig som et humanistisk fag, men har i nyere tid i stigende grad anvendt samfundsfaglige begreber og metoder, og med den kognitive videnskab er religion også rykket ind i det naturvidenskabelige felt. Denne udvikling i faget, som følge af nyeste trends inden for religionsvidenskaben, er også styrende for denne bogs valgte opslag.

Bogen er velegnet til både fagets C- og B-niveau samt til AT, SRP og SSO.

Sproget er velskrevet og præcist, og til opslagene er knyttet elevøvelser, faktabokse og henvisninger til relaterede emner. Rigtigt godt, og billedmaterialet fungerer fint i forhold til emnerne.

Men der er også nogle døre, som nøglen ikke lukker op. Tekstlæsning er grundlæggende i faget, og selv om Gadamers filosofiske hermeneutik ikke giver en egentlig faglig metode, har den klargørende begreber til forståelse af de problemer, der er knyttet til læsningen af religionernes historiske tekster. Nøglebegreberne til den historisk-kritiske metode omtales heller ikke.

Der er udmærkede opslag til myter og myteteori, men jeg savner et opslag om det religiøse sprog i almindelighed, og hvordan det bruges. Det fylder jo ret meget i fagets tekster! Jeg tænker her på Ludwig Wittgensteins senere sprogfilosofi om sprogspil herunder det religiøse sprogs struktur og gyldighed. Til fagets B-niveau.

Disse og andre rum skulle bogen have åbnet, men de mange, der bliver åbnet, er rigtig godt anbefalet.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater