Læreplanen stiller krav til, at der i danskundervisningen arbejdes med litteratur fra de seneste fem år. Arbejdet med de nyeste tekster kan ofte vanskeliggøres af, at det er svært at udpege karakteristika for sin egen tid og dens litteratur, når man befinder sig midt i den.
Bogen her er tænkt som netop en hjælp til at opfylde ovenstående krav og til at arbejde med de nyeste tekster i en litteratur-, kultur- og bevidsthedshistorisk kontekst, som er elevernes egen tid – nu!
I bogens indledende kapitel introduceres den samfundsmæssige, sproglige og litterære kontekst, som de nyeste tekster er en del af, ligesom begrebet ”den sociale vending” præsenteres som den type inden for det meget brede spektrum af nyere litteratur, der omhandler identitet i det senmoderne samfund. Og det er dén type litteratur, der er bogens absolutte fokus.
Selve antologien er inddelt i fem temaer alle med udgangspunkt i ”den sociale vending” – for eksempel Tema 1: Nydelsens ideologi og kravet om frihed. Hvert tema består af en kort indledning og herefter en række nyere tekster, der behandler temaet. Til alle tekster er der desuden arbejdsspørgsmål, der imødekommer danskfaglige metoder, men som i høj grad kredser om det tematiske.
Arbejdsspørgsmålene er relevante og tilgængelige, men indledningerne kunne være bedre formidlede.
Når det er sagt, vil emnet tale til mange elever i gymnasieskolen. Mange af dem føler meningsløshed og tvivl i en verden, der er svær at finde hoved og hale i. De verdensvendte tekster, som findes i et bredt og velvalgt udsnit i denne antologi, giver mulighed for at diskutere elevernes egne oplevelser og syn på verden, og det vil sikkert give livlig debat i klasselokalet!
Specifikt for stx kan bogen i meget høj grad anvendes til toning i studieretninger med samfundsfag og historie og i andre tværfaglige samarbejder og AT-sammenhænge.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode