Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Kristen meditation, babysalmesang og meget andet nyt!

Anmeldelse

Kristen meditation, babysalmesang og meget andet nyt!

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Systime

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Søren Korshøj Laursen og Katrine Haaning

Antal sider

292

Pris

225,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Bogens fokus er den danske folkekirke i senmoderne iscenesættelse. Folkekirkens store og varierede udbud af kirkelige handlinger og tilbud behandles ud fra en religionssociologisk vinkel. Her præsenteres kulturforståelsesteorier, analysemodeller, majoritets-/minoritetsteorier og etnografiske metoder til feltarbejde. Det omfattende teoretiske apparat kan forekomme prætentiøst for en lærebog, men med et alsidigt og nyt kilde- og billedmateriale, grafiske modeller, aktiverende elevopgaver til tekst og billeder og øvelser, der vil “sætte elevernes forforståelse i spil”, får det hele sin gang på jorden. Det er simpelthen stjernegodt gjort! Forfatterne er i deres es!

Ud over grundlæggelsen af “kristendommen” i det første århundrede inddeles den danske kirkes historie i en præmoderne, moderne og senmoderne periode. Især moderniteten præsenteret med Kierkegaards, Løgstrups og Sløks teologier på modernitetens præmisser fungerer godt. I senmoderniteten blandes inden for teologien en spirituel søgen “nedefra” og narrativ teologi.  Mest spalteplads får stjerneprædikanten K. Lilleør. Den præmoderne kirke præsenteres af Kingo og Luther. Kingo fungerer fint, men hvor forfatterne vil hen med Luther og hans betydning, forstår jeg på flere punkter ikke. Det almene præstedømme og toregimentelæren skulle ifølge bogen være et brud med den katolske enhedskultur og “et første startskud” til modernitetens sekularisering. Om det idehistorisk holder vand, er meget omdiskuteret. Men rent historisk betød den lutherske reformation i Danmark en statslig-kirkelig religiøs topstyring af samfundslivet både privat og offentligt i over 300 år og uden sidestykke i dansk historie.

Det lutherske frelsemantra – den retfærdiggørende tro – går tilbage til Paulus, men det var for Paulus ikke uden videre ensbetydende med frelse. Han nævner adskillelige former for adfærd, der ikke vil give adgang til Guds rige. Og her nytter det altså ikke at gå i kirke dagen derpå! Så at sige.

Bogen drejer sig om senmoderniteten, og i det sociologiske greb herpå er forfatterne stærke, og selvom jeg har nogle historiske og teologiske indvendinger, er bogen rigtig godt anbefalet.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater