Bogens fokus er den danske folkekirke i senmoderne iscenesættelse. Folkekirkens store og varierede udbud af kirkelige handlinger og tilbud behandles ud fra en religionssociologisk vinkel. Her præsenteres kulturforståelsesteorier, analysemodeller, majoritets-/minoritetsteorier og etnografiske metoder til feltarbejde. Det omfattende teoretiske apparat kan forekomme prætentiøst for en lærebog, men med et alsidigt og nyt kilde- og billedmateriale, grafiske modeller, aktiverende elevopgaver til tekst og billeder og øvelser, der vil “sætte elevernes forforståelse i spil”, får det hele sin gang på jorden. Det er simpelthen stjernegodt gjort! Forfatterne er i deres es!
Ud over grundlæggelsen af “kristendommen” i det første århundrede inddeles den danske kirkes historie i en præmoderne, moderne og senmoderne periode. Især moderniteten præsenteret med Kierkegaards, Løgstrups og Sløks teologier på modernitetens præmisser fungerer godt. I senmoderniteten blandes inden for teologien en spirituel søgen “nedefra” og narrativ teologi. Mest spalteplads får stjerneprædikanten K. Lilleør. Den præmoderne kirke præsenteres af Kingo og Luther. Kingo fungerer fint, men hvor forfatterne vil hen med Luther og hans betydning, forstår jeg på flere punkter ikke. Det almene præstedømme og toregimentelæren skulle ifølge bogen være et brud med den katolske enhedskultur og “et første startskud” til modernitetens sekularisering. Om det idehistorisk holder vand, er meget omdiskuteret. Men rent historisk betød den lutherske reformation i Danmark en statslig-kirkelig religiøs topstyring af samfundslivet både privat og offentligt i over 300 år og uden sidestykke i dansk historie.
Det lutherske frelsemantra – den retfærdiggørende tro – går tilbage til Paulus, men det var for Paulus ikke uden videre ensbetydende med frelse. Han nævner adskillelige former for adfærd, der ikke vil give adgang til Guds rige. Og her nytter det altså ikke at gå i kirke dagen derpå! Så at sige.
Bogen drejer sig om senmoderniteten, og i det sociologiske greb herpå er forfatterne stærke, og selvom jeg har nogle historiske og teologiske indvendinger, er bogen rigtig godt anbefalet.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode