Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Pædagogikum
  • Elevfordeling
  • Kunstig intelligens
  • Arbejdsmiljø

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS
  • Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023
  • Finanslov 2024 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016
  • Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling
  • Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Motivation Musik
  • Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde Tekst tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Elevfordeling Eksamen Corona OK 13 Fremmedsprog Kunstig intelligens Nedskæringer Digitalisering Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Kortlægning af (stor)byens rum

Anmeldelse

Kortlægning af (stor)byens rum

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Systime

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Malte Warburg Sørensen og Mads Strarup

Antal sider

206

Pris

196,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Bogens titel Bysociologi er vel ikke helt dækkende for indholdet. For det første dækker bogen mere end den sociologiske vinkel på storbyen. Der er også kapitler om velfærdsstatens boligbyggeri, om megaevents som grundlag for byudvikling – OL i London og Rio de Janeiro, om magtformer i byen og om globaliseringen i byerne. Alle fire traditionelle discipliner er således repræsenteret.

For det andet handler Bysociologi næsten udelukkende om storbyfænomener, de danske provinsbyer kan kun i mindre grad genkendes.

Men det er en yderst spændende bog. Som det kan ses af ovenstående, kommer bogen vidt omkring. Den oser af faglig indsigt fra de to forfattere. De har mange optikker og teorier at skulle præsentere på 200 sider, og det betyder, at nogle begreber og teorier skal foldes ud på begrænset plads.

Der er tre hovedperspektiver på storbyen: 1. bykultur, psykologi og identitetsdannelse, 2. byens fysiske rum og 3. urban politik – byen som politisk-økonomisk arena. Især de sociologiske vinkler er inspirerende, der er masser af spændende vinkler, garneret med eksempler (især fra København). Eksempelvis er der gode cases og temaer som cyklisme, ghettoer og overvågning.

Knyttet til basisteksten er gode, igangsættende elevopgaver, ligesom fotomaterialet er af høj kvalitet. Bogen henvender sig til B- og især A-niveau. Temaet bysociologi kunne benyttes som opsamling på samfundsfagets fire grunddiscipliner.

NB. Denne anmelder har kun gennemarbejdet grundbogen. Den findes også som i-bog med videoklip, billeder/illustrationer og opgaver.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater