Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Den europæiske koncert. Europas historie 1814-1914

Anmeldelse

Den europæiske koncert. Europas historie 1814-1914

Anmeldt af_
Morten Lassen

Forlag

Gyldendal

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Jesper Skov & Mikkel Thrane Lassen

Antal sider

222

Pris

320 kr.,-
Anmeldt af_
Morten Lassen

Et kalejdoskopisk portræt

Forfatterne gør sig i denne bog desværre meget få overvejelser om, hvorfor man i dag skal beskæftige sig med perioden 1814-1914, men det gør bogen så for dem. 1800-tallet omkalfatrerede den gamle verden og lagde grunden til det moderne Europa med alle de fremskridt og konflikter, som vi fortsat slås med: nationalisme og romantik, imperialisme og racisme, urbanisering og industrialisering etcetera.

Mon ikke fascinationen af 1800-tallet skyldes, at vi langt ind i det 20. århundrede – og måske fortsat – kæmper med at ankomme til moderniteten? Er vi på højde med storbyernes anonymitet, går vi i takt med maskinerne/teknologien, er den atonale 12-tonemusik soundtracket til vores liv?

Denne fascination afspejles langt tydeligere i lærebøger om 1800-­tallet end for eksempel i lærebøger om 1700-tallet. Også i nærværende udgivelse, som også inddrager mentalitets- og kulturhistorien for at sætte ord på forandringerne og for at ”forstå datidens europæiske samfund og stemning”. Stemning? Nihilismen, spiritualismen og nationalismen fylder en del, også Freud, og der er afsnit om galskab, dødsdrift og det kriminelle menneske, men hele diskussionen af nervernes svækkelse savnes. Til gengæld glæder jeg mig til at bruge grafen på side 147, som viser udbredelsen af forskellige skægtyper i London 1842-1972, og som er en sjov indgang til diskussion af kønsnormer i 1800-tallet. Fuldskægget tjente blandt andet den funktion, at manden lettere kunne skjule sine følelser, hvilket var vigtigt for den fuldkomne gentleman sidst i århundredet.

Det indledende kapitel tager udgangspunkt i Wienerkongressen i 1814-15, hvilket giver god mening, da kongressen var med til at tegne den sikkerhedsstruktur, som blev kende­tegnende for århundredet og helt frem til Første Verdenskrig. Og så ­siger kongressen samtidig meget om de politiske forhold og om magtspillet i Europa, for eksempel stormagternes skalten og valten med mindre stater. Mere eller mindre kronologisk bevæger vi os derefter fremad trods de tematiske kapiteloverskrifter: ”Den europæiske revolution”, ”Nation og folk”, ”Den sociale revolution” etcetera, inden vi ender med ”Det store sammenbrud”. Indtrykket ­efter endt læsning er noget flimrende: Opiumshulerne skal med, fordismen, stormagasinerne, russiske pogromer, suffragetterne, victorianisme, trafik­regulering, frenologien og så ­videre. Bogen er kort sagt et kalejdoskopisk portræt af en temmelig stor og ­broget epoke, men det lykkes på overbevisende måde at gengive dens sitrende energi og dens kolossale brud med den gamle verden. Ikke mindst kildematerialet er originalt og ­spænder vidt. Imidlertid savner jeg en strammere strukturering af stoffet, kort sagt en didaktisering: Kapitlerne er meget lange (20-30 sider), der er hverken arbejdsspørgsmål eller begrebsforklaringer (bortset fra når et begreb behandles i en slags faktaboks), og historiefaglige begreber (for eksempel brud og kontinuitet) dukker kun op sporadisk.

Indimellem diskuteres årsagsforklaringer med andre historikere, men aldrig som et strukturerende greb. Vurderingen: en solid og flot udgivelse, som imidlertid havde fortjent en grundig didaktisering. Både for lærerens og for elevernes skyld.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater