Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse BNP Brobygning campus Corona
  • Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP
  • Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima
  • Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision
  • Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik
  • Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst
  • Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn
  • Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum
  • Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Interaktionsdesign i undervisningen

Anmeldelse

Interaktionsdesign i undervisningen

Anmeldt af_
Maria Stensgård Poulsen

Forlag

Det ny Forlag

Fag

Design og arkitektur og Informatik

Bogens forfatter(e)

Line Højgaard Porse og Stine Vølund

Pris

240 kr.,-
Anmeldt af_
Maria Stensgård Poulsen

Informativ og bred tilgang med øje for overblik og detaljer

Bogen er inddelt i tre kapitler, og kapitel et indledes med en definition af begrebet interaktionsdesign og en uddybning af teorien bag. Kapitel to indeholder fem forskellige cases og ti scenarier, der kan anvendes til projekt­arbejde herunder fokus på: byrum, robotten, apps, spil og leg samt fremtidens bolig. Desuden behandles målgrupper, segmenter og personaer som en del af defineringen af personaer. Det afsluttende kapitel, som er benævnt ‘Håndbogen’, er inddelt i to dele, som henholdsvis beskriver vejledning og analyse af eksisterende interaktionsdesign og en værktøjskasse. Fokus er generelt projektorienteret undervisning, hvor det pointeres allerede i forordet, “at mennesket er en krop i et rum, har betydning for, hvordan vi kan tænke interaktionsdesign ind i et projektforløb, hvor eleverne lærer at forholde sig analytisk, ­reflekterende og vurderende til mødet mellem teknologier og mennesker”.

Forfatterne åbner med andre ord ballet for nogen af fagenes helt hotte tematikker lige nu. Hvordan kan vi konstruktivt arbejde med for eksempel robotten? Er den en ven eller en fjende, spørger forfatterne. Og uddyber med en definering af, hvad en robot er eller kan være. Dermed tydeliggøres det vigtige samarbejde mellem menneske og maskine og de humane ressourcers uvurderlige betydning, hvis nogen skulle være blevet forskrækkede over al teknologien.

Bogens store aktiv er blandt andet kapitel to med præcisering af målgrupper, segmenter og personaer, som vores elever ofte har svært ved at afkode og præcisere, og hvor der gives klokkeklare eksempler på personaer til fem forskellige cases, hvor der i tråd med tiden anno 2024 præsenteres for eksempel ”far med to delebørn”, ”flygtninge fra Ukraine”, ”hjemløs i storbyen” osv. Dernæst er håndbogen en guldgrube af redskaber til at analysere interaktionsdesign, for eksempel hvordan laver man vejledning til at åbne en dør eller en systematisk gennemgang af redskaber til grafisk design konkret og virtuelt med grid, farver, typografi og som noget nyt etiske overvejelser over interaktionsdesign. Er det for eksempel i orden at inddrage dufte som det gøres i Søstrene Grene, som betyder at parfumeallergikere ikke kan handle i butikken?

Samlet set en informativ og bred tilgang til interaktionsdesign med øje for overblik og detaljer i tråd med bekendtgørelser.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater