Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav
  • Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik
  • Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil
  • Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering
  • Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Imperiet set gennem britiske øjne

Anmeldelse

Imperiet set gennem britiske øjne

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Systime

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Helle Folkersen

Antal sider

160

Pris

245,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Hvis du står og mangler en grundbog til et forløb om det britiske imperium fra den tidlige koloniseringsproces i 1600-tallet over imperiets storhedstid i 1800-tallet til afkoloniseringen i anden halvdel af 1900-tallet, og du ønsker dig en overskuelig kronologisk gennemgang med fokus på de vigtigste begivenheder og skrevet i et letforståeligt sprog uden nogen udsving, og du ønsker, at bogen også skal behandle, hvorledes Storbritannien påvirkes af imperiet og omvendt, og naturligvis skal den også komme ind på forholdet mellem England, Wales og Skotland (og en lille smule om Irland), forholdet mellem dominions og kolonier, og sammenhængen mellem industrialiseringen og imperialismens storhedstid i 1870-1914 skal også berøres, og kilderne skal fortrinsvis være nye i forhold til tidligere udgivelser, og spørgsmålene til kilderne må meget gerne være bygget op over Blooms taksonomi, og billedmaterialet skal være fejende flot, den må desuden gerne rumme en gennemgang af de vigtigste politiske traktater, den skal også findes som i-bog, og engelskfaget må gerne kunne drage nytte af den, og sidst i bogen skal eleverne være klædt på til at kunne diskutere arven fra imperiet – hvis det er sådan en bog, du står og mangler, så er Helle Folkersens solide arbejde et glimrende bud.

Hvis du derimod er noget træt af undervisningsbøger, der lige præcis opfylder ovennævnte beskrivelse af en næsten slavisk omgang begivenhedshistorie, som bortset fra i billed- og kildematerialet konstant befinder sig på det politisk-økonomiske plan, som formidlingsmæssigt er temmelig traditionel uden forsøg på at engagere eller motivere eleven, som ikke arbejder med faglig læsning, og som i det hele taget er fattig på teoretiske og historiefaglige problemstillinger, ja, så bør du overveje, om der ikke er alternativer. Til sidst undrer det mig, at bogen nævner begreber som eurocentrisme uden at reflektere over, om bogen ikke selv kunne siges at være et eksempel på samme. Vi ser overvejende – der er få undtagelser – imperiet gennem britiske øjne på trods af det transnationale udgangspunkt.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater