Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Historie på tværs

Anmeldelse

Historie på tværs

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Gyldendal

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Ulrik Grubb, Holger Bernt Hansen, Annette Skovsted Hansen, Claus Møller Jørgensen, David Kyng, Jeppe Büchert Netterstrøm, Tønnes Bekker-Nielsen, Thorsten Borring Olesen og Anne Wæhrens

Antal sider

200

Pris

243,75,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Umiddelbart er andet bind af Gyldendals serie Historie på tværs et frisk pust på bogmarkedet. Omdrejningspunktet er noget så gammeldags som staten og dens oprindelse, men med udblik til Japans særegne vej mod nationalstaten og afkoloniseringens afrikanske stater er der tiltrængte nye vinkler. Grebet er et tematisk tværsnit fra det athenske demokrati over senmiddelalderens centralisering af magten til EU og spørgsmålet om en poststatslig fase. Bogen er som skabt til lange linjeforløb, og ikke mindst ks-historielæreren vil have glæde af det tematiske tværsnit.

Opfindsomheden og anvendeligheden af de til hvert kapitel tilknyttede tre-fire kilder svinger en del, men i kapitlet om den totalitære stat får man i kilderne det fokus på statens kontrol af privatlivssfæren, som man savnede i selve fremstillingen. På den måde virker materialet gennemtænkt. Et andet scoop er to eksplosive taler af Robert Mugabe. Kapitlet om dannelsen af en japansk nationalstat i perioden 1600-1800-tallet er spændende læsning og for de fleste sikkert også lidt ukendt territorium. Hvor mange kender til henholdsvis Tokugawa- og Meijistaten? Det er i øvrigt disse statsdannelser, som giver svaret på, hvorfor Japan aldrig blev en europæisk koloni. Bogens titel og introduktion lægger op til et dobbeltblik på forholdet mellem stat og borger, men langt hen ad vejen glemmes befolkningerne til fordel for et top-down-blik. Borgerskabet bringes naturligvis på banen i kapitlet om overgangen fra enevælde til den moderne nationalstat, til gengæld ignoreres industrialiseringen og nationalismen. Måske fordi disse emner behandles i seriens første bind?

Nogle af kapitlerne er mere teoretiske end andre, og her kunne en hårdere redaktionel hånd have skabt en bedre balance. Imidlertid lykkes det Magt og mennesker – stort set – at udfordre både elever og underviser med sin skarpe vinkling. Mere af den slags, tak.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater