Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Grundig og tilgængelig matematikhistorie

Anmeldelse

Grundig og tilgængelig matematikhistorie

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Lindhardt og Ringhof

Fag

Matematik

Bogens forfatter(e)

Aksel Bertelsen

Antal sider

192

Pris

198,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

I 1300-1500 blomstrede handelen i Firenze, og der udviklede sig en særlig tradition for opgavebøger i matematik, de såkaldte abbacoer. Aksel Bertelsen har skrevet en overskuelig og mangefacetteret bog om disse bøger med baggrundsinformation, uddrag af opgaver og forslag til brug i undervisningen.

På omkring 130 sider når Bertelsen omkring Firenzes historie, typer af regneopgaver, regnelærernes uddannelse, overlevering af matematik fra Euklid og araberne, billedkunst og perspektiv samt senere udvikling af matematik. Alt dette på grundlag af Bertelsens eget arbejde med originale kilder og matematikhistorisk forskning. Der suppleres med afsnit med opgaver, gåture i Firenze og SRP-formuleringer.

Matematik i middelalderen er skræddersyet til at sætte læreren i stand til at undervise i ”matematikkens samspil med den øvrige videnskabelige og kulturhistoriske udvikling”, som formuleringen er i læreplanen. Bogens opgaver i ”retorisk algebra” – matematik formuleret i ord– vil være et glimrende afsæt for at tale med elever om nytten af symboler i matematisk fagsprog. Bogens eksempler på praktiske regneopgaver inden for handel tjener både til at illustrere vigtigheden af matematikanvendelse og besværet ved opgaver uden vores sædvanlige matematiknotation. Stoffet er regneteknisk simpelt – stort set de fire regningsarter og regning med proportionalitet – mens perspektiveringen af stoffet kræver et større matematisk overblik. Diskussionen af bevisers rolle eller fraværet af samme i matematikken vil være abstrakt for 1.g’ere.

Matematik i middelalderen giver baggrundsmateriale til ægte tværfaglighed, hvor elever møder både matematikkens væsen og indlejring i sin historiske periode. Dog vil det kræve en indsats fra lærerens side at få eleverne til at sætte begreber på forskelle og ligheder i forhold til den matematik, de kender. Det er en vigtig, men pædagogisk udfordrende, opgave at træne eleverne i at tale om matematikken og ikke blot udøve den.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater