Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Frankrig fornemt formidlet

Anmeldelse

Frankrig fornemt formidlet

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Lindhardt og Ringhof

Fag

Fransk

Bogens forfatter(e)

Bjørn Bredal

Antal sider

261

Pris

299,95,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Frankrigskenderen Bjørn Bredal har udgivet en ny bog om Frankrig. Den er superrelevant og tager udgangspunkt i aktuelle forhold. Bredal laver en dybdegående analyse af Frankrigs identitet, hvor han formår at binde mange ender af Frankrigs historie sammen på en elegant måde.

I den velskrevne bog kan man tilegne sig eller udvide sin viden om for eksempel samfundsforhold, lovgivning, de republikanske værdier, Napoléon, kultur, sekularisme (laïcité), demografi og meget andet. Bogen er yderst behagelig at læse, velinformativ og velresearchet.

Den røde tråd i bogen er en søgen efter at finde den idé, der udgør Frankrig, eller som Frankrig bygger på, og igennem hvilken nationen holdes sammen. Om end bogen er forankret i nutiden, kommer man også historisk tilbage gennem ”de fem republikker”.

Det er en spændende analyse, Bredal fremlægger. Udgangspunktet er terrorangrebet på Charlie Hebdo den 7. januar i år og mere præcist de kolonorme folkelige demonstrationer for Frankrigs enhed, der blev afholdt fire dage efter.

Emner er blandt andet Stormen på Bastillen, Marseillaisen, Jeanne d’Arc, Alain Finkielkraut, EU, Panthéon, Paris, kolonialisme, indvandring, orientalisme, kirken, gastronomi, alpinisme, Frankrigs nationale symbol i form af hanen og det republikanske samlingspunkt, Marianne.

En række vigtige franske forfattere er nævnt, for eksempel Flaubert, Camus, Victor Hugo, Marguerite Duras, Chateaubriand, Queneau, J.M.G. Le Clézio og ikke mindst Houellebecq og hans omstridte seneste roman Soumission (Underkastelse på dansk).

Bogen er vidende og inspirerende. Den er krydret med en lang række franske ord og begreber samt videnssammenhænge, der gør den velegnet til at opdatere fransklektorer, og den kan fint indgå i undervisningen. Smukt og vellavet arbejde. Derfor fem stjerner ud af fem.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater