Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Frankrig fornemt formidlet

Anmeldelse

Frankrig fornemt formidlet

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Lindhardt og Ringhof

Fag

Fransk

Bogens forfatter(e)

Bjørn Bredal

Antal sider

261

Pris

299,95,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Frankrigskenderen Bjørn Bredal har udgivet en ny bog om Frankrig. Den er superrelevant og tager udgangspunkt i aktuelle forhold. Bredal laver en dybdegående analyse af Frankrigs identitet, hvor han formår at binde mange ender af Frankrigs historie sammen på en elegant måde.

I den velskrevne bog kan man tilegne sig eller udvide sin viden om for eksempel samfundsforhold, lovgivning, de republikanske værdier, Napoléon, kultur, sekularisme (laïcité), demografi og meget andet. Bogen er yderst behagelig at læse, velinformativ og velresearchet.

Den røde tråd i bogen er en søgen efter at finde den idé, der udgør Frankrig, eller som Frankrig bygger på, og igennem hvilken nationen holdes sammen. Om end bogen er forankret i nutiden, kommer man også historisk tilbage gennem ”de fem republikker”.

Det er en spændende analyse, Bredal fremlægger. Udgangspunktet er terrorangrebet på Charlie Hebdo den 7. januar i år og mere præcist de kolonorme folkelige demonstrationer for Frankrigs enhed, der blev afholdt fire dage efter.

Emner er blandt andet Stormen på Bastillen, Marseillaisen, Jeanne d’Arc, Alain Finkielkraut, EU, Panthéon, Paris, kolonialisme, indvandring, orientalisme, kirken, gastronomi, alpinisme, Frankrigs nationale symbol i form af hanen og det republikanske samlingspunkt, Marianne.

En række vigtige franske forfattere er nævnt, for eksempel Flaubert, Camus, Victor Hugo, Marguerite Duras, Chateaubriand, Queneau, J.M.G. Le Clézio og ikke mindst Houellebecq og hans omstridte seneste roman Soumission (Underkastelse på dansk).

Bogen er vidende og inspirerende. Den er krydret med en lang række franske ord og begreber samt videnssammenhænge, der gør den velegnet til at opdatere fransklektorer, og den kan fint indgå i undervisningen. Smukt og vellavet arbejde. Derfor fem stjerner ud af fem.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater