Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Endnu en C-bog

Anmeldelse

Endnu en C-bog

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Columbus

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Søren Kauffeldt

Antal sider

192

Pris

125,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Samfundsfag er jo i sagens natur et dynamisk fag. Derfor må lærebøger i samfundsfag ofte revideres eller nyskrives. I salgsmaterialet til C-bogen lægges vægt på at nå flere elever (flere end hvad?), blandt andet ved hjælp af visuel læringsstil (mange illustrationer, begreber fremhævet ved farvekode). Denne anmelder har dog svært ved at se det nye. Bogen ligner i udstyr og indhold C-bøger fra det sidste årti, og det er karakteristisk, at rigtig mange figurer er lånt fra andre bøger. Det kunne være spændende med en ny C-bog, der træder nye veje med lidt andre vinkler på det obligatoriske stof.

Positivt er det, at bogen er skrevet i et letlæseligt sprog med mange gode eksempler og småopgaver. Man har forsøgt at farvelægge begreber, således at politikbegreber er grønne, økonomiditto blå og så videre. Men i et tværgående kapitel, Mediernes rolle med fokus på EU, er farvelægningen fraveget. I stedet bruges fed skrift. Det kunne have været interessant med en farvelægning her!

I forsøget på at vægte brugen af begreber optræder en underlig argumentation: ”Onde tunger vil sige, at man i samfundsfag er ’doven’, fordi man i stedet for at sige ’forventninger til adfærd i en given situation’ blot anvender begrebet ’normer’”. Hm, er man doven, hvis man benytter begrebet ”bord” i stedet for at sige ”plade med 4 ben under sig”?

Bogen kommer rundt om de obligatoriske fagområder til C-niveauet. I økonomikapitlet undrer det, at terminologien er ændret i forhold til de gængse velfærdsmodeller. Normalt betegnes den centraleuropæiske/konservative model som den selektive model, men her benyttes selektiv som betegnelse for den anglosaksiske, som ellers plejer at beskrives som en residual model.

Bogen sluttes af med et kapitel om eksamen, hvor der på udmærket vis forklares, hvordan eksamen foregår, og hvordan man bedst forbereder sig.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater