Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Endnu en C-bog

Anmeldelse

Endnu en C-bog

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Columbus

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Søren Kauffeldt

Antal sider

192

Pris

125,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Samfundsfag er jo i sagens natur et dynamisk fag. Derfor må lærebøger i samfundsfag ofte revideres eller nyskrives. I salgsmaterialet til C-bogen lægges vægt på at nå flere elever (flere end hvad?), blandt andet ved hjælp af visuel læringsstil (mange illustrationer, begreber fremhævet ved farvekode). Denne anmelder har dog svært ved at se det nye. Bogen ligner i udstyr og indhold C-bøger fra det sidste årti, og det er karakteristisk, at rigtig mange figurer er lånt fra andre bøger. Det kunne være spændende med en ny C-bog, der træder nye veje med lidt andre vinkler på det obligatoriske stof.

Positivt er det, at bogen er skrevet i et letlæseligt sprog med mange gode eksempler og småopgaver. Man har forsøgt at farvelægge begreber, således at politikbegreber er grønne, økonomiditto blå og så videre. Men i et tværgående kapitel, Mediernes rolle med fokus på EU, er farvelægningen fraveget. I stedet bruges fed skrift. Det kunne have været interessant med en farvelægning her!

I forsøget på at vægte brugen af begreber optræder en underlig argumentation: ”Onde tunger vil sige, at man i samfundsfag er ’doven’, fordi man i stedet for at sige ’forventninger til adfærd i en given situation’ blot anvender begrebet ’normer’”. Hm, er man doven, hvis man benytter begrebet ”bord” i stedet for at sige ”plade med 4 ben under sig”?

Bogen kommer rundt om de obligatoriske fagområder til C-niveauet. I økonomikapitlet undrer det, at terminologien er ændret i forhold til de gængse velfærdsmodeller. Normalt betegnes den centraleuropæiske/konservative model som den selektive model, men her benyttes selektiv som betegnelse for den anglosaksiske, som ellers plejer at beskrives som en residual model.

Bogen sluttes af med et kapitel om eksamen, hvor der på udmærket vis forklares, hvordan eksamen foregår, og hvordan man bedst forbereder sig.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater