Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

En meget brugbar bog om verdensbilledet i middelalderen

Anmeldelse

En meget brugbar bog om verdensbilledet i middelalderen

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Systime

Fag

Fysik

Bogens forfatter(e)

Ole Keller

Antal sider

140

Pris

225,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

I AT-forløb om verdensbilleder og om udviklingen af den måde, vi forholder os til verden på, er denne bog rigtig god for såvel læreren som for eleverne. Bogen handler om naturvidenskab i middelalderen, men i et mindre, indledende kapitel trækkes linjerne tilbage til oldtiden, og i det afsluttende kapitel frem til renæssancen. Den tidlige middelalder (400-1000) beskrives også i et mindre kapitel, men bogens hovedfokus er den arabiske storhedstid (622-1400) og den europæsiske høj- og senmiddelalder (1000-1450). Hvert kapitel i bogen kan læses selvstændigt (for at muliggøre dette er der specielt i afsnittet om den europæiske høj- og senmiddelalder en række næsten ordrette gentagelser fra tidligere i bogen).

Kapitlet om den arabiske storhedstid begynder med at fortælle om islams tidlige historie og om, hvordan der i perioden opstod internationale naturvidenskabelige centre, hvor kristne, jødiske og muslimske videnskabsfolk kunne arbejde under gunstige arbejdsforhold i en slags internationale forskningsmiljøer. Araberne havde kendskab til oldtidens græske værker, og specielt på områder som lægevidenskab, praktisk astronomi og optik kunne de bidrage væsentligt. Faktisk kunne arabiske astronomer i slutningen af 1300-tallet beskrive planeternes bevægelse helt uden epicykler, men disse modeller nåede først så sent til Europa, at de ingen indflydelse havde på renæssancens kosmologiske diskussioner.

I kapitlet Europæisk høj- og senmiddelalder beskrives, hvordan kontakten til den arabiske kultur blev en sideeffekt af korstogene, og hvordan mange korsfarere opdagede, at den arabiske kultur på mange måder var forud for den europæiske. Blandt andet gennem kontakten til den arabiske verden fik man efterhånden oversat hovedparten af oldtidens græske litteratur, og specielt Aristoteles' skrifter blev afgørende for naturbeskrivelsen i Europa. Bogen beskriver i et længere afsnit aristotelisk mekanik og fortæller, hvordan opgøret med denne ulmede allerede i middelalderen. Man fik i 1200-tallet adgang til en række instrumenter som for eksempel jakobsstaven, der muliggjorde en mere objektiv beskrivelse af naturen, men selv om man kunne udvikle mekaniske ure, kunne man ikke rigtigt kvantificere tid. Specielt var afledte størrelser som hastighed og acceleration vanskelige. Gennem kontakten til Kina fik man i slutningen af 1200-tallet kendskab til kompasset, og magnetismen blev systematisk undersøgt. I 1300-tallet var tiden moden til et naturvidenskabeligt paradigmeskifte, men det skete ikke.

Ikke kun de enkelte naturfaglige områder beskrives i bogen, men også arabernes og europæernes videnskabelige metoder beskrives. Dette gør bogen meget relevant i såvel fysik og historie som i AT-sammenhæng.

Til hvert kapitel findes en række arbejdsspørgsmål, som gør det let at benytte bogen som undervisningsmateriale. Bogen skriver i forordet, at den kan bruges på C-niveau eller højere. Jeg vil dog anbefale, at man venter til sidst på et C-niveau, inden man begynder. Ud over lærebogsstoffet findes der en række spændende kildetekster fra såvel den arabiske som den europæiske middelalder. Disse tekster gør bogen meget relevant i et samarbejde mellem fysik og historie. Endelig findes der sidst i bogen ikke mindre end 10 forslag til større opgaver. Disse er ikke alle på SRP-niveau, men gør det let at benytte bogen i et forløb om verdensbilleder, naturvidenskabelig metode, arabisk videnskab og så videre.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater