Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Eksemplarisk indføring i kulturproblematikker

Anmeldelse

Eksemplarisk indføring i kulturproblematikker

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Systime

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Gunvor Vestergaard

Antal sider

128

Pris

105,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Den tyrkiske præsident, Erdogan, mener ikke, at man kan bede kvinder om at gå ud og grave have, da det er imod deres natur. I modsætning til Erdogan finder undertegnede det helt naturligt! Sådan er der forskel på ”dem” og ”os”. Bogens forfatter, Gunvor Vestergaard, har mange eksempler til at illustrere de mange kulturelle mønstre, analyser og teorier, hun præsenterer.

KulturNU er endnu en brik i Systimes brede palet af bøger til samfundsfagsundervisningen.

Bogen indeholder fire hovedområder: kulturbegrebet, teorier om kulturelle forskelle, kultur og det nationale, kulturmøder/konflikter og et kapitel om unge og kultur.

Lad det være sagt straks: Det er et velskrevet, pædagogisk gennemtænkt og layoutmæssigt lækkert værk, som læserne kan få glæde af. Som eksempel herpå kan man nævne kapitel to. Teorier om kulturelle forskelle.

Det indeholder dels en gennemgang af Geert Hofstedes teorier om nationale kulturer, dels Bourdieus kapitalformer og endelig Arjun Appadurais teori om kulturstrømme. Kapitlet afsluttes med definition af en række kernebegreber, en række fokusspørgsmål til kapitlet og endelig en række spændende opgaver til emnet kulturelle forskelle.

KulturNU er en koncentreret bog på 128 sider, men kommer på udmærket vis rundt om de centrale problematikker. Måske er det en fordel, at der ikke på hver anden side er bokse, der skal illustrere eller problematisere brødteksten.

Som de fleste andre bøger i NU-serien er der mulighed for at uddybe og perspektivere problemstillingerne på bogens hjemmeside.

Præcisering 16/11-2016: Forlaget har siden offentliggørelsen af anmeldelsen gjort opmærksom på, at bogen ikke har en tilhørende hjemmesider, men at det, som der refereres til i anmeldelsen (“Som de fleste andre bøger i NU-serien er der mulighed for at uddybe og perspektivere problemstillingerne på bogens hjemmeside.”) er deres iBøger®. 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater