Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Dødssynder i den økonomiske journalistik

Anmeldelse

Dødssynder i den økonomiske journalistik

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Ajour

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Roger Buch og Mette Verner (red.)

Antal sider

250

Pris

295,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Bogen har et dobbelt sigte: Dels at kaste (endnu mere) lys over den økonomiske krise, dels kritisk at forholde sig til journalistikkens behandling af økonomi og den økonomiske krise. Lad det være sagt straks: Det mest interessante er analysen af den økonomiske journalistik. Bogen er en antologi, hvor kompetente fagfolk og debattører som Torben M. Andersen, Christen Sørensen, Steen Bocian, Jesper Rangvid, Jesper Jespersen og Preben Wilhjelm analyserer og debatterer. Sidstnævntes indlæg bærer titlen Hvorfor spørger journalister aldrig … Han konstaterer blandt andet, at gælden steg og steg, og spørger forundret, hvorfor ingen journalist stiller spørgsmålet: Hvem har så alle disse penge til gode?

Bogen opregner en række forhold, der svækker den økonomiske journalistik, og anbefalinger, der kunne højne kvaliteten af artikler om økonomi: produktions- og arbejdspresset. Mediehusene skal producere et stigende antal historier i det daglige 17-18-timers medieflow. For at løse en sådan opgave kræves flere fagøkonomiske medarbejdere, og det er der ikke råd til. Behovet for grundlæggende kendskab til økonomisk teori savnes blandt mange journalister. Behovet for håndtering af underliggende politiske uenigheder: Økonomi er ikke en eksakt videnskab, derfor er budskaberne ikke ens fra fagøkonomerne. Det tager en del økonomisk journalistik ikke højde for.

Torben M. Andersen udtrykker en del af problematikken således: ”… Finanskrisen har således mange årsager og afdækker en række problemer og ubalancer. Mediedækningen af disse forhold er påfaldende. På den ene side fremhæver medierne, at finanskrisen afspejler en række problemer og ubalancer i den private sektor. På den anden side er det samtidig en implicit præmis, at man økonomisk politisk relativt nemt kan eliminere krisens konsekvenser via offentlige indgreb.”

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater