Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Dødssynder i den økonomiske journalistik

Anmeldelse

Dødssynder i den økonomiske journalistik

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Ajour

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Roger Buch og Mette Verner (red.)

Antal sider

250

Pris

295,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Bogen har et dobbelt sigte: Dels at kaste (endnu mere) lys over den økonomiske krise, dels kritisk at forholde sig til journalistikkens behandling af økonomi og den økonomiske krise. Lad det være sagt straks: Det mest interessante er analysen af den økonomiske journalistik. Bogen er en antologi, hvor kompetente fagfolk og debattører som Torben M. Andersen, Christen Sørensen, Steen Bocian, Jesper Rangvid, Jesper Jespersen og Preben Wilhjelm analyserer og debatterer. Sidstnævntes indlæg bærer titlen Hvorfor spørger journalister aldrig … Han konstaterer blandt andet, at gælden steg og steg, og spørger forundret, hvorfor ingen journalist stiller spørgsmålet: Hvem har så alle disse penge til gode?

Bogen opregner en række forhold, der svækker den økonomiske journalistik, og anbefalinger, der kunne højne kvaliteten af artikler om økonomi: produktions- og arbejdspresset. Mediehusene skal producere et stigende antal historier i det daglige 17-18-timers medieflow. For at løse en sådan opgave kræves flere fagøkonomiske medarbejdere, og det er der ikke råd til. Behovet for grundlæggende kendskab til økonomisk teori savnes blandt mange journalister. Behovet for håndtering af underliggende politiske uenigheder: Økonomi er ikke en eksakt videnskab, derfor er budskaberne ikke ens fra fagøkonomerne. Det tager en del økonomisk journalistik ikke højde for.

Torben M. Andersen udtrykker en del af problematikken således: ”… Finanskrisen har således mange årsager og afdækker en række problemer og ubalancer. Mediedækningen af disse forhold er påfaldende. På den ene side fremhæver medierne, at finanskrisen afspejler en række problemer og ubalancer i den private sektor. På den anden side er det samtidig en implicit præmis, at man økonomisk politisk relativt nemt kan eliminere krisens konsekvenser via offentlige indgreb.”

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater