Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Digitalt dum eller digitalt dannet?

Anmeldelse

Digitalt dum eller digitalt dannet?

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Frydenlund

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Benny Jacobsen

Antal sider

95

Pris

149,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

”Bliver man asocial af internettet?”, ”Er det respektløst at sidde med sin telefon hele tiden?”, ”Bliver vi dummere af internettet?”, ”Hvad er Web 2.0?”, ”Kan man stole på Wikipedia?” Det er nogle af overskrifterne til denne antologi om sociale medier og sociale dilemmaer.

Og måske kan man sige, at svarene herpå afhænger af ens alder. Den britiske forfatter Douglas Adams har følgende hypoteser om vores reaktion over for ny teknologi: ”Alt, hvad der er i verden, når du bliver født, er normalt og en naturlig del af den måde, verden fungerer på. Alt, hvad der bliver opfundet, medens du er mellem 15 og 35, er spændende og revolutionerende. Alt, hvad der bliver opfundet, efter at du er 35, går imod den naturlige orden.” Det er nok humoristisk udtrykt, og aldersgrænserne er ikke eneste parameter, men antologiens artikler har næsten alle taget synspunktet til sig og strukturerer svaret på artiklens overskrift efter dikotomien digitalt dum eller digitalt dannet. De enkelte artikler udmærker sig ved solide synspunkter, men det forekommer denne håbløst bedagede anmelder, at der mangler en redigerende hånd i antologien. Der er adskillige gentagelser af synspunkter i de forskellige bidrag, og der er en blanding af debatterende og faktuelle artikler, som ikke synes helt logisk. Efter min mening virker det heller ikke på målgruppen, at der i flere artikler gives gode råd, for eksempel hvor tit man skal tjekke sms’er og e-mails.

Bag udgivelsen står Center for Digital Dannelse, og alle bidragydere er knyttet til centeret. I pressemeddelelsen til værket fremhæves det, at ”her er ingen løftede pegefingre eller regler om rigtigt og forkert”, men det er der, for forfatterne vil gerne skabe en større grad af digital dannelse – og det er vel også påkrævet?!

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater