Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Den Kolde Krigs verden

Anmeldelse

Den Kolde Krigs verden

Anmelder_
Jakob Sørensen

Forlag

Systime

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Karsten Nikolajsen og Thomas Ohnesorge

Antal sider

147

Pris

235,- / som i-bog 95,-
Anmeldt af_
Jakob Sørensen

Topaktuel koldkrig

Krigen i Ukraine har effektivt trukket Den Kolde Krig ud af mølposen som topaktuelt emne i historieundervisningen. Ruslands adfærd og geopolitiske analyser giver næring til en opfattelse af, at Den Kolde Krig måske slet ikke sluttede i 1991, som vi gik og sagde til os selv. Måske holdt den bare en pause i stil med mellemkrigstiden mellem de to verdenskrige? Koblingen er forfatterne, Karsten Nikolajsen og Thomas Ohnesorge, ikke blinde for i deres nye bog, Den Kolde Krigs verden.

Gennem otte kapitler føres vi fra et indledende overblikskapitel frem til den kolde krig i dag. Bogen er gennemillustreret og fuld af grafer og tabeller samt kilder til de enkelte afsnit. I i-bogen er der derudover interaktive rebusser, som kan bruges til at repetere kapitlerne, men ellers er der ikke meget andet at hente der ud over en enkelt video. Billedsiden er fuld af velkendte motiver, og man kan da godt diskutere, om det er nødvendigt med både billedet af de napalmramte børn og det af den sydvietnamesiske politichefs nedskydning af et medlem af Viet Cong i et kort afsnit om Vietnamkrigen, men på den anden side: De billeder har mere end noget andet påvirket vores opfattelse af krigen, og de unge mennesker har jo netop ikke set dem før. Hvis den dybe tallerken fungerer, er der jo ingen grund til at opfinde den igen.

Bogen fremstår generelt gennemarbejdet og lige til at gå til, men det, der kaldes ‘kildearbejde’ i bogens kildeafsnit, lover en del mere, end det kan holde, hvis man tror, man får specifikke spørgsmål til de enkelte kilder. Det gør man ikke, i stedet er der opstillet to helt generelle problemstillinger, som man så skal se, om man kan få til at passe sammen med kapitlets kilder. Det ville have været rart med flere spørgsmål til den specifikke kilde.

I efteråret havde jeg ligefrem lejlighed til at bruge et par af bogens kapitler i undervisningen, og det fungerede fint. Bogens omfang på halvanden hundrede sider inklusive kilder og illustrationer gør, at den egner sig til et specifikt koldkrigsforløb samt opgaveskrivning. I-bogen kan jo heldigvis løbende udbygges, og måske er der mere på vej online? Det ville jo være guld værd med henvisninger til nogle af de mange museer og steder i landet, hvor man kan se levn fra perioden, eller måske forslag til egnede dokumentarfilm. Endelig kunne man generelt savne endnu mere om selve historieskrivningen om Den Kolde Krig, der jo rummer forskellige tydelige faser i Vesten, men jo også betydelige forskelle i fokus og vurdering, afhængig af hvilken side at jerntæppet man befandt sig på.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater