Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Den, Guds klarsyn …

Anmeldelse

Den, Guds klarsyn …

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Gyldendal

Fag

Biologi

Bogens forfatter(e)

Jens H. Petersen

Antal sider

204

Pris

249,95,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

…falder på. Ser det store i det små,” skrev Piet Hein. Jeg håber at undgå en anklage for blasfemi, når jeg mener, at Guds klarsyn tilsyneladende er faldet på Jens H. Petersen. For han har i den grad set det store i det små. Han har vist os de mindste, smukke detaljer i blomster, og der er mange intime detaljer. Både støvfang og pollen er kommet frem i lyset for de mere end 150 planter, som bogen rummer. Og det er ikke alene de sjældne arter, der er smukke. I den belysning og ved en forstørrelse på 50 gange er støvknapper og pollen smukke også hos den jævnt kedelige hundegræs.

Fototeknikken er eminent. Selv ved forstørrelse på 400 gange er gule og grønne pollenkorn knivskarpe.

Forfatteren er egentlig mykolog med mange svampeudgivelser på sit cv,  men han har valgt også at bruge sit avancerede makrofotogrej til at vise os, hvad vi går glip af, hvis vi bare kalder planter for ”ukrudt”.

At jeg kun har givet bogen to stjerner, betyder IKKE, at jeg er ubegejstret, men alene at bogen efter min vurdering har begrænset nytte i undervisningen. Der er lidt orientering om blomsternes opbygning, blomsterdelenes navne og lidt information om hver enkelt art, men bogens store styrke er at være pragtværk om det, der er så småt. Den skolebibliotekar, der indkøber bogen og stiller den frem til beskuelse, vil helt sikkert høre en del åh'er! – for det er meget smukt. Hvis der endnu er hardcorebotanikere i korpset af danske gymnasielærere, vil de sandsynligvis blive beroliget. De har ikke været alene om betagelse af de vilde blomster.

Billedet af frugter af enggedeskæg er et kunstnerisk fotomesterværk.

Æstetisk og betagende.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater