Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Dansk designhistorie 1+2

Anmeldelse

Dansk designhistorie 1+2

Anmeldt af_
Maria Stensgård Poulsen

Forlag

Strandberg Publishing

Fag

Design og arkitektur C- og B-niveau

Bogens forfatter(e)

Lars Dybdahl (red.)

Antal sider

904

Pris

599,95 ,-
Anmeldt af_
Maria Stensgård Poulsen

Dybdegående og vidtrækkende fagbog om design

Med dette digre værk har forfatteren Lars Dybdahl, født 1950, der har en baggrund som mag.art. i kunsthistorie fra Aarhus Universitet i 1976, begået et uovertruffet overblik over dansk design. Dette en den mest dybdegående og vidtrækkende i en række af fagbøger om design fra forfatterens hånd.

Undertitlen på bind 1 er ”Fra jægerkultur til livsstilssamfund”, hvor bredden af begrebet design formidles via udvikling fra flinteøkser, vikingeskibe og videre til mode, møbler, legetøj, grafik og smykker og meget andet og dermed også et kulturhistorisk indblik. Gennem mere end 1.100 eksempler på designobjekter fortælles historien kronologisk om, hvordan mennesket har formet redskaber, beklædning og omgivelser igennem 15.000 år. Det er således første gang, at en forfatter præsenterer et samlet vu over dansk designs udvikling fra oldtiden og frem til i dag. Bogens hovedvægt ligger på perioden efter 1800-tallet, og i seks rigt illustrerede kapitler præsenteres historiske stilarter og skiftende moder.

Bind 2 tager afsæt i den nyeste designforskning i 30 temaartikler skrevet af en række danske designforskere. Her er fokusperioden efter år 1850.

Bøgerne giver desuden kig ind i mere finurlige detaljer, såsom spisebestikkets sene ankomst til Danmark, hvor selv kong Christian den 8. spiste sovs og kartofler med fingrene, til trods for at spisebestikket allerede var kendt i 600-tallet i Mellemøsten, men først for alvor blev kendt fra midten af 1800-tallet hos os i Dannevang.

Forfatteren stiller også det kontroversielle spørgsmål, om der findes noget særligt dansk design, hvilket er en af de mest veletablerede sandheder, især i folkemunde. Til det svarer han mest nej … og lidt ja. En diskussion, der er værd at tage med de kosmopolitiske gymnasieelever. Tobindsværket er især velegnet som opslagsværk til skolebrug, ligesom de vægtige temaartikler kan perspektivere, herunder: ”Dansk design som greb i global krise”, ”Bæredygtig, børnevenlig og nonbinær” og ”Økologisk design”. Og så ikke et ord om margretheskålen, som for øvrigt også behandles behørigt.

Et velskrevet værk i en smuk grafisk opsætning, hvor min eneste anke er, at jeg kunne have tænkt mig glittet papir for at formidle de mange vidunderlige design optimalt.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater