Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Im Wandel – Deutsche Krisen und ihre Bewältigung

Anmeldelse

Im Wandel – Deutsche Krisen und ihre Bewältigung

Anmeldt af_
Nina Lochow Larsen

Forlag

Systime

Fag

Tysk

Bogens forfatter(e)

Christian Smidt og Karsten Trolle Viholm

Antal sider

102

Pris

125 kr., fra 15 kr. som i-bog,-
Anmeldt af_
Nina Lochow Larsen

Tyskbog med relevante udfordringer

I deres forord til eleverne inviterer de to forfattere på en rejse gennem det moderne Tyskland, et land, der som så mange andre er i forandring. Forfatterne tager udgangspunkt i tre store udfordringer, nemlig corona-, klima- og flygtningekrisen.

Bogen er en Systime-udgivelse, og den fungerer bedst som i-bog, men den fås dog også som fysisk bog, hvis man ønsker fordybelse uden computeren.

I i-bogen kan man i afsnittet “Til underviser” få ideer til temalæsning på tværs af de tre hovedtemaer og inspiration til anden litteratur, som kan læses sammen med denne bog. Dette afsnit er ikke med i den trykte bog. Under “Materialer” i i-bogen ser man desuden, at bogen blandt andet indeholder hele 19 interaktiviteter, 9 quizzer og 14 videoer, og forfatterne har, som de selv skriver, fokus på taskbaseret læring og kommunikativt sprogsyn. Hver tekst har et læsefokus, og der er øvelser til glosetræning og generelt et fokus på mundtlige øvelser. Generelt er variationen stor, hvilket vil glæde tyskeleverne. Testmaterialet er også varieret og er multimodalt, og Systimes i-bøger giver mulighed for oplæsning af de skrevne tekster til de elever, der vil lytte, mens de selv læser. Vi kommer jo nok ikke uden om, at vores elever ikke får hørt nok tysk i deres hverdag, så derfor gælder det om at få dem til at være opmærksomme på denne kompetence også. Forhåbentlig hjælper det dem også med udtalen.

Jeg vil dog nok personligt springe coronakrisen over, når der skal vælges tema med mine elever, da jeg i hvert fald lige nu synes at kunne mærke en form for træthed over for emnet corona, og fordi jeg reelt ikke oplever store forandringer i det tyske samfund her post-corona. Derudover vil de kommende elever have en anden opfattelse af tiden med nedlukninger end de nuværende, da de var en del yngre, da samfundet lukkede ned. Det kan jo være, jeg tager fejl, og at senere generationer af elever vil finde emnet interessant.

I forhold til klimakrisen ser jeg større anvendelighed, og bæredygtighed er jo et must-tema i disse tider. Jeg tænker, at nogle af teksterne (eller forfatternes forslag til eksamenstekst i “Til underviser”) vil kunne bruges, hvis mit hold skal op i tysk til sommer. Også flygtningekrisen er relevant, også hvis man vil forstå udviklingen i tysk politik og AfD’s fremgang.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater