Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav
  • Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik
  • Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil
  • Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering
  • Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Danmarkshistorien fortalt med pegepind

Anmeldelse

Danmarkshistorien fortalt med pegepind

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Det ny Forlag

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Jonas Wolter

Antal sider

320

Pris

300,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Gad vide, hvad forfatteren og forlaget havde i tankerne, da de besluttede, at forsiden på deres spritnye Danmarkshistorie skulle være et portræt af Christian den 4. til hest? For de fleste elever må forsiden have noget nær en afskrækkende effekt og blot endnu en gang bekræfte historiefagets noget støvede omdømme. Indholdet lever på mange måder op til det, forsiden lover: Danmarkshistorien fortalt med pegepind fra vikingetiden over Svend, Knud og Valdemar og videre gennem en lang række konger og senere politiske diskussioner af velfærdsstaten frem til det afsluttende kapitel, Danmark i verden 1993-2015. Så kom resten af verden da også med.

Wolters grundbog rummer rigtig mange gode tiltag. Her er gode – om end ofte meget svære! – kilder ordnet efter tema (for eksempel Danmarks nederlag i 1864 og Velfærdsstaten til debat), her er spændende forslag til videre projektarbejde efter hvert kapitel (forfatteren kommer dog lidt let om ved opgaverne, som gerne er noget med ”lav en podcast om besættelsestiden”), og der er litteraturliste til hvert kapitel med forslag til videre læsning. Bogen er desuden rigt illustreret, og det afsluttende kapitel om historisk metode lægger da også op til, at man skal behandle billederne kildekritisk. Billedmaterialet er dog temmelig traditionelt.

På mange måder er der tale om en ambitiøs udgivelse, ikke mindst omfanget taget i betragtning, og så sidder man alligevel tilbage med en fornemmelse af, at det er det måske alligevel ikke. Ganske vist står der i forordet, at hensigten med kildeafsnittene er ”at træne eleverne til selvstændigt og kritisk at arbejde med kilderne og diskutere historien”, og kildematerialet lægger bestemt også op til diskussion (for eksempel om, hvorvidt Christian den 4. var en ”krigerkonge” eller en ”renæssancekonge”), men hele bogen er den sædvanlige kanoniske gennemgang af de økonomiske og politiske begivenheder, der fører til nationalstaten Danmark.

Arbejdsspørgsmålene til kilderne er opbygget efter Blooms taksonomi og fungerer fint efter hensigten, men her ophører så også diskussionen ”over historien”. I det hele taget savner man en refleksion over, hvad en Danmarkshistorie er eller skal være. Eller om den overhovedet er en mulighed. Og skal national identitet virkelig skrives i ental? Har der ikke været flere globaliseringer? Er resten af verden kun interessant, når den besætter os?

Forfatteren videregiver ukritisk, at Jellingstenene har fået betegnelsen ”Danmarks dåbsattest”, og han skriver, at enevældens afskaffelse i 1848 var en ”ublodig revolution” og medførte ”demokratiets indførelse”, samt at Danmark var det første land i verden til at forbyde slavehandlen. Det er fint nok, at påstandene medtages, men ærgerligt at eleverne ikke klædes på til at tage diskussionen.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater