Er man både interesseret i den fagre nye verden i form af ChatGPT, chatbots eller lignende og også i klassikere som Kierkegaard og Tom Kristensen, så kommer denne udgivelse med et bud på, hvordan de to verdener kan spille sammen. Bogen forener et begreb, der hedder Computational Thinking (CT) med mere klassiske emner i mange af gymnasiets fag. Uanset om man er i det humanistiske, samfundsvidenskabelige eller naturvidenskabelige univers, er der her en værktøjskasse, man kan dykke ned i. Undervisningssektoren står over for en ny, spændende medspiller kaldet chatbots, chatGPT eller lignende, og det omfavner denne udgivelse på mange forskellige niveauer. Vi skal som undervisere forsøge at få eleverne til at håndtere dette ‘monster’, der kan blive deres og vores medspiller, hvis vi kan lære at benytte det rigtigt. Denne udgivelse kan hjælpe os med at lette låget på Pandoras æske, uden at ‘monstret’ nødvendigvis kommer ud af kontrol.
Bogen angiver ideer til, hvordan man kan bruge forskellige teknologiske perspektiver i sin undervisning, og hvordan man kan få elevernes kreativitet i spil på en ny måde via denne fagre nye verden. Det vil uden tvivl tiltale de fleste elever, men også få andre på glatis.
Computational Thinking i gymnasiet – fra Kierkegaard til koder er henvendt til læreren med sin meget udførlige gennemgange af forløb og detaljerede forløbsplaner (med fokus på hvert enkelt modul!), så hvis du har mod på at arbejde med CT, er denne bog interessant for dig.
Bogen skal have 5 ud af 6 stjerner, da den tager fat i emnet på en fremragende måde, men den kræver også en interesseret læser, da indholdet kan være lidt svært tilgængeligt indimellem.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode