Matematik: Kritisk sans
Jytte Melin, formand, Handelsgymnasiernes Matematiklærerforening:
”Eleverne skal lære at stille sig kritiske over for viden, som de bliver præsenteret for. De skal kunne gennemskue, at beregninger, der umiddelbart virker objektive, fordi de bygger på statistik og matematiske beregninger, faktisk er subjektive. De skal også få en forståelse af, at læring ikke er det samme som at kunne finde hurtige svar på nettet.”
Dansk: Empati og etik
Birgitte Darger, formand, Dansklærerforeningen for stx og hf:
“Empati og etik. Eleverne skal kunne læse andre end dem selv. De skal få øje på muligheder i verden og evne at handle i den. Vi vil gerne lære dem at forstå andres – og andre tiders – livsforståelser og samtidig kunne være kritiske, for eksempel at kunne gå bagom alt det bluff, som de møder på nettet.”
Spansk: Sproglige kompetencer
Irma Kobæk, formand, Spansklærerforeningen:
”Vi skal give eleverne en velfunderet indsigt i, hvordan mennesker i de spansktalende lande lever, hvilke værdier de har og hvorfor. Det skal vi gøre ved at guide eleverne ind i det sproglige univers, som disse kulturer er en del af. Vi skal åbne deres øjne og ører for, hvor meget gode sproglige kompetencer betyder i en globaliseret verden.”
Fysik: Naturvidenskabelig dannelse
Frank Lisberg Borum, formand, Fysiklærerforeningen:
”Vi skal give eleverne en naturvidenskabelig dannelse kombineret med en forståelse af, hvordan modeller opbygges og anvendes, så komplekse løsninger kan gennemskues og udvikles. Det skal ske i et tæt samarbejde med matematik, som fysik bringer fagligt i spil.”
Engelsk: Sprog og empati
Laila Thim, formand, Handelsskolernes Engelsklærerforening:
”Fremtidens gymnasieelever kommer til at leve i en stærkt globaliseret verden, hvor evnen til at kommunikere på tværs af kulturer bliver afgørende. Derfor skal vi gøre eleverne sprogligt kompetente og give dem viden om kulturforskelle. De skal kunne begå sig i internationale sammenhænge med empati og respekt for andres værdier og historie.”
Artiklen er en del af et tema fra Gymnasieskolen nummer 10, 2015.
Læs resten af temaet:
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode