En række forventningsfulde 1. g’ere skal foreløbigt vente til på mandag med at møde ind til første skoledag på gymnasierne i Aarhus. Men ventetiden kan hurtigt blive endnu længere.
Lige nu er det både usikkert, hvornår 1. g’erne kommer i gang med deres uddannelse og ikke mindst, hvordan de første dage på skolen bliver.
“Vi skal se på smittetallene i løbet af ugen. Det, vi kan overveje, er at lade 1.g’erne begynde i næste uge med to meters afstand til hinanden og samme forholdsregler, som vi brugte for 3.g’erne i foråret, da de begyndte igen efter nedlukningen,” siger Dorte Fristrup, som er rektor på Aarhus Statsgymnasium.
Det sociale fællesskab betyder utroligt meget for de nye elever.
På det seneste er der sket en stigning i antallet af coronasmittede borgere i Aarhus. I fredags opfordrede børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) ungdomsuddannelserne i Aarhus til at følge sundhedsmyndighedernes anbefaling om at udskyde den fysiske skolestart i 14 dage.
Skolerne i Aarhus går derfor i gang med virtuel undervisning for 2. og 3. g’ere og følger de planlagte skemaer.
Men det kan ikke lade sig gøre for 1. g’erne.
“Lukningen af den fysiske undervisning rammer på det værst tænkelige tidspunkt. Det sociale fællesskab betyder utroligt meget for de nye elever, og det er meget svært at begynde en uddannelse uden at møde lærerne og de andre elever,” siger Dorte Fristrup.
Hun nævner også, at 1. g’erne i de første dage af skoleåret bliver introduceret til skolens it-systemer på skolerne, og at nogle elever skal have hjælp til at logge på og komme godt i gang. Alene af den grund vil det næsten være umuligt at give 1. g‘erne virtuel undervisning i de kommende uger.
Skal passe på hinanden
Tillidsrepræsentant på Egaa Gymnasium Henrik Holch kalder lukningen af den fysiske undervisning for en meget kedelig situation.
“Men det er også nødvendigt at passe på hinanden i forhold til smitte,” siger Henrik Holch.
Han opfordrer til, at skolerne så vidt muligt prøver at undgå at lave virtuel undervisning for 1. g’erne.
“Det er synd for 1.g’erne, at de får deres skolestart udskudt, men der er nødt til at ske en socialisering, inden man kan begynde at undervise virtuelt,” siger Henrik Holch.
Han er bekymret for, at nedlukningen af skolerne kommer til at vare længere end de 14 dage, som sundhedsmyndighederne i første omgang anbefaler. Derfor opfordrer han Børne- og Undervisningsministeriet og politikerne til at tænke over, hvad der skal ske, hvis de aarhusianske elevers skolestart bliver yderligere påvirket af den regionale coronasituation.
Jeg kan godt være betænkelig ved, at elever i Aarhus skal bedømmes på samme vilkår som elever i resten af landet, hvis situationen trækker ud.
“Man kan overveje at forlænge grundforløbet, så eleverne kan komme til AP- og NV-eksamen på rimelige vilkår, selvom det også vil føre til andre praktiske problemstillinger,” siger han.
Det er ikke nødundervisning
Børne- og undervisningsministeren har skrevet til skolerne, at hun opfordrer til at give eleverne virtuel undervisning, men der er ikke tale om nødundervisning som i foråret.
Henrik Holch opfordrer dog til at tænke i nødlæreplaner, hvis situationen fortsætter.
“Jeg kan godt være betænkelig ved, at elever i Aarhus skal bedømmes på samme vilkår som elever i resten af landet, hvis situationen trækker ud,” siger Henrik Holch.
Det er meget svært at lave et meningsfuldt introforløb for 1. g’ere, hvis de ikke kan møde op på skolen.
Video: Sådan virker Lectio
På Aarhus Handelsgymnasium er der ved at blive produceret videoer til de kommende 1. g’ere for eksempel om, hvordan de kommer på Lectio og andre af skolens systemer, men også med det budskab, at det stadig er usikkert, hvordan begyndelsen af skoleåret bliver, og hvornår de kan møde op på skolen.
“Lige nu ved vi ikke præcist, hvornår 1. g’erne kan begynde i skole. Anbefalingen er, at de skal blive hjemme i 14 dage, og jeg vil mene, at det er meget svært at lave et meningsfuldt introforløb for 1. g’ere, hvis de ikke kan møde op på skolen. Grundforløbet er i forvejen presset, og nu bliver det endnu mere presset,” siger rektor for Viby-afdelingen Anette Lind.
Hun ærgrer sig også over, at 2. og 3. g’erne igen skal have virtuel undervisning.
“Det sociale er det største problem, rent fagligt er jeg ikke så bekymret,” siger Anette Lind.
Ledelserne fra gymnasierne i Aarhus skal mødes på onsdag og drøfte situationen.
Læs brevet fra børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil til skolerne i Aarhus.
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode