Flere vælger kinesisk i gymnasiet
shutterstock_73949425

Flere vælger kinesisk i gymnasiet

Antallet af gymnasieelever, der vælger kinesisk som fremmedsprog, er seksdoblet fra 2010 til 2012.

Kinesisk er blevet et hit i gymnasiet. Flere og flere gymnasier har kinesisk på skoleskemaet. Det betyder også, at langt flere gymnasieelever har valgt faget. Faktisk er antallet af elever steget fra 61 elever i 2010 til 387 i 2012. Antallet af gymnasier, der udbyder kinesisk, er steget fra 15 i 2010 til 56 i 2012. Det viser tal fra Ministeriet for Børn og Undervisning, skriver Politiken.

På Ørestad Gymnasium var man for fem år siden de første til at udbyde kinesisk som begyndersprog. Undervisningen er målrettet de elever, der overvejer en erhvervsmæssig fremtid i forbindelse med Kina, siger rektor Allan Kjær Andersen til Politiken.

”Vi vurderede, at kinesisk på langt sigt ville blive et vigtigt sprog for Danmark. Når vi udbyder sproget, handler det om at give et tilbud til de elever, der skal have et kendskab til kinesisk for at begå sig i det globale erhvervsliv,” siger han.

I hele verden støtter Kina undervisning i kinesisk gennem knap 400 såkaldte Confucius-institutter. I Danmark er der afdelinger på CBS i København, Aalborg Universitet og Musikkonservatoriet.

"Man mærker meget til den stigende Kina-interesse på Aalborg Universitet fra både skoler og forældre," siger Thomas Budde Haensel til Politiken. Han er projektleder på universitetets institut.

”Interessen for kinesisk i Danmark er klart på vej op, og det går ret stærkt. Der er stor interesse for skolerne, og der er flere skoler, der har kinesisk som en fast del af skoleskemaet, end tilfældet var for bare to år siden,” siger han.