Du er her

Rune Valentin Gregersen, der underviser på Egaa Gymnasium, er bekymret for, hvad den nye reform vil betyde for det tværfaglige arbejde i gymnasiet. Han har derfor taget initiativ til en ny tværfaglig forening.

Foto: 
Jesper Voldgaard
Interview
|
10. okt 2017

Ny forening vil kæmpe for tværfagligheden

Ny faglig forening vil samle de gymnasielærere, der ikke vil skrue ned for tværfagligheden, selvom AT er væk. De mangler et mødested, siger initiativtager og lærer Rune Valentin Gregersen.
Af: Tina Rasmussen

Selvom den nye gymnasiereform har afskaffet almen studieforberedelse (AT), skal det tværfaglige samarbejde i gymnasiet fortsætte med samme styrke.   

Det er håbet fra initiativtagerne til en ny tværfaglig forening for gymnasielærere. Den ene af dem er Rune Valentin Gregersen, der underviser i dansk og samfundsfag på Egaa Gymnasium.

”Vi tror på, at der rundt omkring i landet sidder en masse gymnasielærere, der fortsat gerne vil arbejde med gode, tværfaglige forløb. Det er de mennesker, vi vil samle, så de kan inspirere hinanden. I dag mangler de et mødested,” siger Rune Valentin Gregersen, der har taget initiativ til den nye forening sammen med Jens Folke Harrits, som er lærer på Odder Gymnasium.

Han ser den nye forening - På tværs - som et supplement til de traditionelle faglige foreninger.

”Vi kan noget andet. Vi tænker ikke kun i fag, men i problemer, der kan danne udgangspunkt for solide, tværfaglige projekter,” siger han.

AT brækkede mure ned
Det er den nye gymnasiereform, der trådte i kraft 1. august, der er årsagen til den nye faglige forening.

Den nye reform stiller stadig krav om tværfagligt samarbejde, men i forhold til 2005-reformen er der skruet ned for tværfagligheden. AT er afskaffet, og eleverne må gerne skrive deres studieretningsprojekt i et enkelt fag.

”Der er nogle bevægelser i retning af det særfaglige, og at vi nu skal tilbage til kernefagligheden. Jeg kan godt blive lidt bekymret for det tværfaglige,” siger Rune Valentin Gregersen.

Han er i tvivl, om han er ked af, at AT er væk, for formen kunne diskuteres, som han siger. Men AT havde også klare styrker, påpeger han.

”AT brækkede mure ned mellem fagene. Det skal vi holde fast i. Det er vigtigt, at alt det velfungerende tværfaglige arbejde, der har været i gang ude på gymnasierne siden 2005, bliver videreført,” siger Rune Valentin Gregersen.

”Bare fordi der var nogle problemer med AT, er det jo ikke ensbetydende med, at tværfaglighed er forkert.”

Tværfaglighed er almendannelse
Rune Valentin Gregersen begyndte som gymnasielærer i 2006. I hans egen undervisning har tværfaglighed altid fyldt meget. Ikke kun fordi AT og studieretningerne har krævet det, men fordi det i hans øjne gav mening. Og det gør det stadig.

”Ude i verden er der ikke fag, men reelle problemer, som skal løses, og som man kun kan løse, når man trækker på flere fagområder. Derfor har eleverne brug for tværfaglige kompetencer,” siger Rune Valentin Gregersen.

Han ser også tværfaglighed som en del af den almendannelse, gymnasiet skal give eleverne.

”Fagene er værktøjer. Hvert fag har sin faglighed, sit sprog, sine måder at anskue tingene på, sine måder at arbejde på.  Når eleverne arbejder tværfagligt bliver det tydeligt, hvad det enkelte fag kan, og hvad det ikke kan.”

Han har især oplevet vellykkede AT-forløb, når der har været fokus på innovation og anvendelsesorientering.

”For eksempel lavede hele 2.g-årgangen på min skole sidste år et byudviklingsprojekt for en række institutioner i Aarhus Kommune. 20 lærere var koblet på, og eleverne lavede blandt andet projekter med letbanen, Aarhus Havn og Kirkens Korshær, ” fortæller han og fortsætter:

”Det betød, at da eleverne skulle lave deres metodeafsnit i deres AT-synopsis, så var det metoder, de selv havde arbejdet med.”

Kritikere har fyldt meget
Han ved godt, at nogle lærere har hadet AT – og i nogle tilfælde nok også tværfaglighed generelt.

”Jeg kan godt forstå, at tværfagligt samarbejde har været grænseoverskridende for nogle lærere. Men det er jo ikke det samme som, at man ikke skal gøre det. Og det ærgrer mig, at der hos nogle er en opfattelse af tværfaglighed som det modsatte af dyb faglighed,” siger Rune Valentin Gregersen.

Han synes, at kritikerne af AT har fyldt meget i debatten om tværfaglighed.

”Jeg synes ikke, det er et dækkende billede at sige, at danske gymnasielærere var imod AT og imod at arbejde med hinanden på tværs, siger han.

Rune Valentin Gregersen håber, at den nye forening kan gøre det tydeligt, at der faktisk var mange lærere, der var glade for AT, og som nu vil føre de gode erfaringer videre.

”Jeg oplever, at der er mange lærere, der stadig brænder for at arbejde tværfagligt, og det er der behov for at synliggøre. Med den gamle reform var der en tvungen, klar ramme for arbejdet, i dag tror jeg, der er brug for, at vi inspirerer hinanden noget mere til det,” siger Rune Valentin Gregersen.

Kommentarer

0
You must have Javascript enabled to use this form.