VKO: Afgangseksamen skal have betydning for optagelse på ungdomsuddannelse
elev til test3

VKO: Afgangseksamen skal have betydning for optagelse på ungdomsuddannelse

Borgerlige partier kræver, at elever skal have 02 i matematik og dansk for at komme på ungdomsuddannelse. GL ønsker derimod tidligere indsats.

I dag har folkeskolens afgangseksamen reelt ingen betydning for, om eleverne kan blive optaget på en ungdomsuddannelse.

Det skal der laves om på ifølge Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti, skriver Politiken.

De tre partier stiller som krav til en kommende folkeskolereform, at afgangseksamen skal have betydning for at blive optaget på en ungdomsuddannelse. Ifølge Politiken foreslår partierne, at eleverne skal have mindst 02 i dansk og matematik til de afsluttende eksamener, og ellers skal de på sommerskole med ekstra kurser for derefter at tage en omprøve.

Skal betyde mere
»En folkeskolereform er ufuldstændig, hvis ikke vi bliver enige om, at den afsluttende prøve skal betyde mere. Det er en helt afgørende brik for den blå blok i skoleforhandlingerne«, siger Venstres undervisningsordfører, Karen Ellemann til Politiken.

Formand for uddannelsesudvalget i Gymnasieskolernes Lærerforening Lis Vivi Fonnesbæk mener, at det ville have større perspektiv at satse på at udbygge systemet med uddannelsesparathedsvurderinger. I dag vurderer Ungdommens Uddannelsesvejledning, om elever i 9. klasse er uddannelsesparate til en ungdomsuddannelse.

Massiv indsats
”Allerede i 8. klasse kan man vurdere, om elever ikke er uddannelsesparate til en ungdomsuddannelse, og så kan man sætte massivt ind, mens de er i folkeskolen. Det er bedre end at lægge stor vægt på to eksamener i 9. klasse,” siger hun.

Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti foreslår, at eleverne skal opnå karakteren 02 i dansk og matematik for at komme ind på en ungdomsuddannelse.

Optagelsesprøve i forvejen
Lis Vivi Fonnesbæk mener, at elever, som ikke opnår karakteren 02 til afgangseksamen i dansk og matematik, i langt de fleste tilfælde i forvejen ikke er blevet vurderet uddannelsesparate. Hvis eleverne alligevel ønsker at blive optaget på en gymnasial uddannelse, skal de derfor til en optagelsesprøve.

”Vi har i forvejen et system, som betyder, at fagligt svage elever skal til en prøve for at blive optaget,” siger Lis Vivi Fonnesbæk.