Ungdommens Folkemøde: 600 elever fra Kbh Syd blander sig i demokratiet
Ungdommens Folkemøde Kbh Syd

Ungdommens Folkemøde: 600 elever fra Kbh Syd blander sig i demokratiet

Optræd med din egen rap, fortæl om bæredygtighed og vær med til at styrke elevdemokratiet på skolen. HF & VUC Kbh Syd udfordrer deres elever på Ungdommens Folkemøde.

“I min ghetto kan du finde unge fyre, som styrer. Et lokalt kvarter, hvor alting sker.”

Sådan starter Xhenete Rushiti sin rap til Ungdommens Folkemøde. Sammen med sin samfundsfagsklasse står hun i spidsen for en event, hvor unge skal lære at rappe deres holdninger.

Alle 600 hf-elever fra HF & VUC Kbh Syd deltager i Ungdommens Folkemøde, som Valbyparken ligger græsplæner til i disse dage.

Skolen har et stort telt i parken, hvor lærere og elever har tilrettelagt et program under temaet Bland dig!.

“Jeg synes, det er fedt, at vi får lov til at være med og planlægge aktiviteterne til Ungdommens Folkemøde. Det er udfordrende og rigtig sjovt at skrive og optræde med sin egen rap,” siger Xhenete Rushiti, som er 21 år og går i 2.hf på HF & VUC Kbh Syd i Hvidovre.

Xhenete Rushiti rapper om ghettoen til Ungdommens Folkemøde.

Modige elever mærker demokratiet
Det er samfundsfagslærer Lotte Hansen, der har undervist eleverne i rim og rap. Hun har fået hjælp fra rapperen Rune Rim. Ellers har eleverne selv forberedt eventen i skolens telt. De får blandt andet tilhørerne til at konkurrere om, hvem der er bedst til at rime på ord som medborgerskab, demokrati og samfund.

“Eleverne lærer en masse ved at tage ansvar og skulle planlægge en event. Men vigtigst af alt så lærer de at turde stille sig op og rappe foran en forsamling. Det kræver mod,” siger Lotte Hansen.

Hun fortæller, at hendes elever normalt ikke er dem, som blander sig mest i den offentlige debat. Derfor håber Lotte Hansen, at Ungdommens Folkemøde er med til at give eleverne noget anerkendelse og en oplevelse af, at ‘det her kan jeg faktisk godt’.

“Alting skal ikke handle om eksamener og fagbegreber. Jeg oplever, at eleverne lærer meget af Ungdommens Folkemøde, fordi de får lov til at se og mærke demokratiet i praksis,” siger Lotte Hansen.

Samfundsfagslærer Lotte Hansen oplever, at eleverne har taget godt imod Ungdommens Folkemøde.

Mere elevinddragelse
Elevrådsformand for HF & VUC Kbh Syd i Hvidovre Sarah Duarte deltager i et dialogmøde med ledelsen, som også er en del skolens program på Ungdommens Folkemøde.

Dialogmødet er startskuddet på et månedligt møde mellem ledelse og elever på skolen, så de sammen kan diskutere og forbedre skolens rammer og retning.

“Skolen i Hvidovre har mange forskellige typer af elever, og mange af dem ved ikke, hvor de skal gå hen, hvis de har idéer til forbedringer eller er utilfredse med noget på skolen. Der er et stort behov for mere elevinddragelse, og her er Ungdommens Folkemøde et godt sted at starte,” siger Sarah Duarte, der er 26 år og tager hf-enkeltfag på HF & VUC Kbh Syd i Hvidovre.

På skolens anden afdeling på Amager ser elevrådsformand Oliver Holst også positivt på skolens engagement i Ungdommens Folkemøde.

Han genkender behovet for kortere afstand mellem elever og ledelse på skolen. Sidste år foregik kontakten mellem elevrådet og ledelsen over e-mail uden nogen resultater.

De to elevrådsformænd arbejder for mere elevinddragelse på skolen.

I år er de derfor begyndt at møde op hos ledelsen, når de eksempelvis vil have ombygget et lokale til fredagscafe, og det har givet pote.

“Med Ungdommens Folkemøde får eleverne mulighed for at lægge de første byggesten til mere medborgerskab og elevdemokrati på skolen,” siger Oliver Holst, der er 23 år og går i 2.hf på HF & VUC Kbh Syd på Amager.

Det batter at blande sig
Når der ikke rappes skarpe holdninger eller diskuteres lokaler til fredagscafe på stadeplads B40 til Ungdommens Folkemøde, så prøver elever på sciencelinjen at gøre skolen mere bæredygtig.

Alle 1.hf-klasserne har udarbejdet et projekt om bæredygtighed på skolen. Eksempelvis har en gruppe elever arbejdet med at indføre affaldssortering og indsamling af pantflasker på skolens område.

Pengene fra pantflaskerne skal bruges til at købe censorer til vandhanerne for at undgå vandspild. De mest kreative og innovative projekter er taget med til Ungdommens Folkemøde.

Biologi- og kemilærer Trine Jørgensen byder velkommen i teltet, hvor lærere og elever har arbejdet hårdt på at gøre klar til Ungdommens Folkemøde.

Biologi- og kemilærer Trine Jørgensen er også begejstret for Ungdommens Folkemøde. Hun bruger arrangementet til at lære sine elever, at det rent faktisk nytter noget at blande sig.

“Det har været grænseoverskridende for min 1.hf-klasse at skulle fremlægge deres projekter. Men det er min erfaring, at eleverne udvikler sig, når de blive puffet ud af deres comfortzone. Jeg bruger Ungdommens Folkemøde til at signalere, at det batter at blande sig og tage aktivt stilling til den verden, vi lever i,” siger hun.

Hør samfundsfagslærer Lotte Hansen fortælle om, hvorfor skolen engagerer sig i Ungdommens Folkemøde:

GL på Ungdommens Folkemøde

Mange gymnasier deltager og bruger Ungdommens Folkemøde som en del af undervisningen.

GL er også til stede på folkemødet med “Lærerværelset”, hvor der afholdes debat om karakterskala og deling af krænkende billeder på nettet.

Ungdommens Folkemøde foregår i Valbyparken den 6.-8. september.

Læs mere om Ungdommens Folkemøde her.