Undervisningsministeriet indkalder igen skoler til samtaler
kaffekop

Undervisningsministeriet indkalder igen skoler til samtaler

En række skoler skal til samtale i Undervisningsministeriet efter sommerferien. Sidste år blev lignende samtaler opfattet som et pres mod skoler med lokalaftaler.

Efter sommerferien skal lederne for en række skoler til samtale i Undervisningsministeriet. Det samme skete sidste år, hvor 12 skoler med lokalaftaler eller tanker om at indføre aftaler blev indkaldt til en samtale.

Undervisningsministeriets udmeldning om en ny samtalerunde kommer efter Gymnasieskolen i det seneste nummer skrev, at 12 skoler har en lokalaftale, mens yderligere 20 skoler har en forståelse. Med andre ord har 20 skoler indgået en form for en aftale, dog uden en juridisk bindende underskrift nederst på papiret.

Afdelingschef i Undervisningsministeriet Lars Mortensen bekræfter, at skoler vil blive indkaldt til samtaler.

Han afviser dog, at samtalerne handler om at lægge pres på skoler for ikke at indgå lokale aftaler. På nuværende tidspunkt har Undervisningsministeriet end ikke fundet ud af hvilke skoler, som skal til kaffe i ministeriet.

”Vi vil indkalde nogle udvalgte gymnasier for at drøfte rammerne for arbejdstiden,” siger Lars Mortensen.

Aftaler uden underskrift
Gymnasieskolen har tidligere skrevet, at skoler laver forståelser og ikke bindende aftaler, fordi ledelsen ikke ønsker at komme i Undervisningsministeriet eller Moderniseringsstyrelsens søgelys. Moderniseringsstyrelsen udsendte sidste år breve til skolerne, hvor det blev slået fast, at Moderniseringsstyrelsen ikke ønsker lokalaftaler.

Læs: Pres fra Moderniseringstyrelsen skaber uofficielle aftaler

De skoler, som alligevel gjorde det, blev indbudt til møde i Undervisningsministeriet efter sommerferien.

Kan du forstå, hvis samtalerne opfattes som et pres for skolerne?

”Det har jeg fået at vide, at de blev opfattet som. Jeg synes dog, det var gode, venlig og konstruktive samtaler. Jeg inviterer bare, og hvordan folk opfatter invitationen, kan jeg ikke bestemme. Det er et spørgsmål om at være i dialog med skolerne, og høre hvad de tænker.”

Hvad fik I ud af samtalerne sidste gang?

”Vi fik et godt indtryk af, at skolerne gør tingene på forskellige måder. Nogle steder gik det godt, andre steder mindre godt. Det handler om, hvordan skolerne udfylder rammerne i forhold til at få et kvalitetsløft. Vi lægger op til undervisningsdifferentiering, nye undervisningsformer og helt andre måder at tænke på.”

Kan ikke forbyde aftaler
Selv om Lars Mortensen fastholder, at der ikke bliver lagt pres på skoler med lokalaftaler, lægger han dog ikke skjul på, at ministeriet stadig ikke er tilhænger af aftalerne.

Men som han også siger: ”Vi kan ikke forbyde nogle at indgå lokale aftaler.”

Snak hellere om dårligt arbejdsmiljø
Formand for Gymnasieskolernes Lærerforening Annette Nordstrøm Hansen vælger at tage Undervisningsministeriet på ordet i forhold til at tale om kvalitet.

”Det er dejligt, at ministeriet er optaget af kvalitet. Derfor vil det være fornuftigt at snakke med de skoler, hvor samarbejdsklimaet og dialogen mellem ledelse og lærere er blevet dårligere efter OK13. Et godt samarbejde og engagement er vigtigt for at kunne skabe kvalitet ude på skolerne,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Hvis Undervisningsministeriet til gengæld vælger kun at fokusere på ”aftaleskoler”, ser Annette Nordstrøm Hansen helt anderledes på tingene.

”Det er klart, at hvis ministeriet alene indkalder skoler med aftaler, så er det mangel på respekt for overenskomsten,” siger hun.

Lars Mortensen fra Ministeriet har dog som nævnt ikke skrevet invitationerne endnu.

Kan man forestille sig, at I også inviterer de skoler med tidsregistrering, hvor dialogen og arbejdsmiljøet er dårligt?

”Man kan forestille sig alt,” siger han.