Undervisning i kommunalpolitik skal få elever til at stemme
shutterstock_114793717

Undervisning i kommunalpolitik skal få elever til at stemme

Kommunale budgetforhandlinger og lokale kandidater har i de sidste fem uger været på skemaet i samfundsfag på Frederiksværk Gymnasium og HF. Formålet er at få flere elever til at stemme til kommunalvalget.

Frederiksværk Gymnasium og HF har i samarbejde med Halsnæs Kommune sat sig for at få flere unge til at stemme til det kommende kommunal- og regionsvalg den 19. november.  Ved kommunalvalget i 2009 var valgdeltagelsen historisk lav – knap 66 procent på landsplan. Især de unge mellem 18 og 29 år var dårlige til at finde vej til de lokale stemmebokse.

Bevidst valg
Den dalende interesse for kommunalvalgene blandt de unge er også en tendens, Randi Søberg har kunnet mærke. Hun er samfundsfagslærer på Frederiksværk Gymnasium og HF. Hun håber, at projektet kan være med til at styrke de unges indsigt i kommunalpolitiske forhold og dermed interessen for at stemme.

”Jeg håber, at alle de elever, der kan stemme, vil gøre det, og hvis de ikke stemmer, at det så bliver ud fra et bevidst fravalg og ikke fordi, at det er nemmere at lade være. Vi medvirker forhåbentligt også til, at eleverne træffer et kvalificeret valg af, hvor de står politisk,” siger Randi Søberg.

Budgetter på skemaet
De sidste fem uger op til valget i kommuner og regioner har samfundsfagstimerne i langt de fleste klasser på Frederiksværk Gymnasium og HF været dedikeret til kendskabet til kommuner og regioner.

Med udgangspunkt i referaterne fra det kommunale budgetforlig har Randi Søberg undervist sine elever i budgetforhandlinger og politiske prioriteringer. Ligesom hun har gennemgået opgavefordelingen mellem kommuner, regioner, stat og EU.

”Vi kan ikke bare bruge fem uger på at forsøge at få de unge til at stemme, men vi kan bruge fem uger på reel samfundsfagsundervisning i kommunalpolitik, hvor vi samtidig argumenterer for, hvorfor det er vigtigt at stemme,” siger Randi Søberg.

Som en del af valgprojektet er skolens traditionelle valgmøde med lokale kandidater blevet fulgt op af et besøg fra kommunens mobile valgsteder, der har gjort det muligt for eleverne at stemme på skolen. Desuden har eleverne brugt tid på DR’s ”Find din kandidat”-site, hvilket har givet grobund for diskussioner om politisk ståsted.

Ret og pligt
Randi Søberg håber, at det øgede fokus på kommunalpolitik vil få eleverne til aktivt at tage stilling til, hvorfor de vælger at stemme eller ej.

”Som samfundsfagslærer har jeg en kolossal opgave. Jeg skal få de unge mennesker til at se, at det udover en ret også er en pligt at stemme. Det er en del af det dannelsesformål, gymnasiet også har. Jeg har en forpligtelse til, at eleverne i det mindste får overvejet, hvorfor de ikke gider at stemme,” siger Randi Søberg.

Stemmeretten tages i brug
I hendes 2.g-klasse har tre elever mulighed for at stemme til valget på tirsdag den 19. november, og det ser ud til, at de vil bruge deres stemmeret.

”Jeg ved, at de tre elever, der kan stemme, overvejer deres stemme meget seriøst. De bruger en del tid på at diskutere, hvem de skal stemme på. Det fylder rigtig meget for dem,” fortæller Randi Søberg.

Se DR’s “Find din kandidat”-site her