Uddannelse skal være sygt nice
GodtDuKom_web

Uddannelse skal være sygt nice

Kongsholm Gymnasium og HF har sammen med fem andre gymnasieskoler fået del i Børne- og Undervisningsministeriets pulje på syv millioner kroner til bekæmpelse af fravær. Pengene skal bruges til at hjælpe de gymnasiefremmede elever gennem uddannelsen.

Kongsholm Gymnasium og HF i Albertslund er med 450.000 støttekroner det gymnasium, der har fået den største bevilling fra Børne- og Undervisningsministeriets pulje til bekæmpelse af fravær. Uddannelseschef på Kongsholm HF Anita Justesen fortæller, at pengene skal bruges til pædagogisk udvikling med det formål at give eleverne deres handlekompetencer tilbage.

”Der har været en tendens til at nurse eleverne med morgenmad og telefonvækning. Men det hjælper ikke at spænde et sikkerhedsnet ud under dem, på den måde lærer de aldrig at tage ansvar,” siger hun.

Projektet hedder Uddannelse er sygt nice og er målrettet mod de gymnasiefremmede unge. Anita Justesen er selv tovholder på projektet, men lærerteam, lokalsamfund og en ekstern projektkoordinator er også med.

Puljen er en del af fraværskampagnen "Det er bedst, når alle er her", som børne- og undervisningsminister Christine Antorini satte i værk sidste efterår.

Ud i virkeligheden

På skolen skal den pædagogiske udvikling ske i fagene, hvor der skal arbejdes mere produktorienteret.

”Det er ikke fordi, eleverne er dumme, men de mister motivationen af at sidde ned en hel dag. De skal i stedet ud i virkeligheden og opleve, hvad undervisningen faktisk kan bruges til,” forklarer Anita Justesen. Derfor har skolen indgået et samarbejde med lokalavisen og Koppedal Museum, så produktet af elevernes arbejde kan blive offentliggjort.

Ud over arbejdet i klasserne har Kongsholm Gymnasium og HF allieret sig med den lokale ungdomsskole, som blandt andet skal stå for at fastholde motivationen til at gå i skole – også i fritiden. Ungdomsskolen skal sætte ind med mere lektiehjælp også i fag på A niveau. Det gør de ved at rekruttere studerende fra Københavns og Roskilde Universitet, der kommer i ungdomsklubben som gæstelektiehjælpere.

”Mange af de studerende har selv gået på Kongsholm Gymnasium og HF, og nu føler de så, de kan give lidt tilbage til skolen og områdets unge ved at hjælpe til i ungdomsklubben,” fortæller Anita Justesen.

Forståelse for gymnasiet er vigtig

Som sidste led i projektet har Kongsholm Gymnasium og HF ansat en streetwalker. En ung mand med tyrkisk oprindelse, der skal følge de unge og tage hånd om dem i projektet, fungerer som daglig projektleder. Anita Justesen forklarer, at streetwalkeren blandt andet skal følge de unge i undervisningen og tage med hjem til deres forældre for at hjælpe dem til at forstå, hvad det vil sige at gå i gymnasiet.

”På den måde sikrer vi, at de unge har størst mulig opbakning fra alle sider til at engagere sig i deres uddannelse,” siger hun og tilføjer, at de unge i projektet ofte er de første i deres familie til at tage en gymnasial udannelse.

Resultaterne fra de 20 projekter skal kunne udbredes til andre uddannelsesinstitutioner, og de enkelte skolers erfaringer skal danne grundlag, der kan vise, hvilke fraværsbekæmpende initiativer der hjælper. Undervejs i forløbet vil ministeriet derfor stille bistand til rådighed til at hjælpe projekterne med, hvilke informationer de skal indsamle og dokumentere.