Tysk læres bedst med et smil
Mette-Brusgaard-1-banner

Tysk læres bedst med et smil

Eleverne skal tale meget, når de har tysk med Mette Brusgaard. Det er vigtigt for hende, at de får udtalt ordene, og at de kan mærke hendes kærlighed til det tyske sprog.

Når Mette Brusgaard griner, griner hendes elever også. Hun griner hjerteligt, når hun griner af sig selv. Et grin, der smitter og spreder sig i klassen. Mette Brusgaard elsker at undervise i tysk. Denne formiddag på Svendborg Gymnasium har hun 1.x.

“Tysk er virkelig mit fag. Jeg elsker også at undervise i engelsk, men jeg føler, at jeg har tysk inde under huden. Det er mere end bare mit fag, det er min hobby,” siger Mette Brusgaard, der næsten ikke kan sidde stille, mens hun fortæller om sin kærlighed til tysk.

“Det er bare et smukt sprog. Jeg synes, at udtalen er helt vildt flot. Jeg plejer at sige til mine elever, at det er en klanglig lyd. Den tyske udtale er stemt, den danske er mere flad. Bare for at sige Mette skal jeg spænde i mavemusklerne. T’erne skal udtales tydeligt. Alle de ch- og sch-lyde synes jeg er vildt flotte. De leger inde i munden.”

Hun taler med eleverne i 1.x om uregelmæssige verber, mens hun nærmest syngende og tydeligt udtaler ordene. Hun svinger sine arme op og ned som en dirigent, der videreformidler de tyske gloser til sine til­hørere.

“Eleverne må gerne se, at jeg er begejstret. De skal opleve mig som meget glad. De skal opleve mig som en fagperson, men jeg står der jo ikke kun, fordi jeg har nogle læreplaner, jeg skal udfylde. Jeg står der også, fordi jeg selv elsker det her sprog,” forklarer Mette Brusgaard.

Det skal ud af munden
Gennem sin egen begejstring forsøger Mette Brusgaard at engagere eleverne i undervisningen og måske få bare lidt af sin glæde til at smitte af på dem. Hun føler dog, at hun er oppe imod nogle fordomme om tysk.

Alle de ch- og sch-lyde synes jeg er vildt flotte. De leger inde i munden.

Mette Brusgaard, tysklærer
Svendborg Gymnasium

“I vores kultur er der plantet nogle fordomme om, at tysk er grimt. Det er ikke lækkert som fransk eller spændende som spansk,” siger hun.

Den fordom vil Mette Brusgaard gerne gøre op med. Hun synes, at tysk er et flot sprog, som hun tror på, at eleverne bedst lærer ved at lytte og tale det selv. Derfor er det vigtigt for hende, at eleverne får talt tysk så meget som muligt i undervisningen, og at de ikke bare læser op fra computeren.

“Mit eget benspænd er, at modulet skal være kommunikativt. Vi skal ikke kun lave øvelser på skrift, de skal også have det ud af munden,” fortæller hun.

I løbet af skoleåret holder hendes elever en lang række oplæg og laver samtaleøvelser med hinanden. Hun kan mærke, at det er grænseover­skridende for nogle af dem at skulle tale sproget. Eleverne holder derfor altid oplæg i mindre grupper og foran hende. Det foregår aldrig foran hele klassen, forklarer Mette Brusgaard.

Det er vigtigt for Mette Brusgaard, at eleverne får den rigtige tyskudtale.
Det er vigtigt for Mette Brusgaard at hjælpe eleverne med at få den rigtige udtale.

Når klassen summer
I dag tager Mette Brusgaard sammen med 1.x hul på et nyt forløb med overskriften Rejsen. Hun fortæller eleverne, at der knytter sig en række temaer til emnet. De skal arbejde med både ferie, menneskers flugt og menneskers personlige udvikling.

Først sætter hun eleverne til at interviewe hinanden om, hvad de har lavet i vinterferien. Hun giver dem et papir med spørgsmål, som de skal omformulere til svar om deres ferie.

Det, jeg synes er sjovt, er at efterligne lydene og lege med at få det til at lyde rigtig tysk.

Mette Brusgaard, tysklærer
Svendborg Gymnasium

Straks efter at opgaven er givet, begynder klasselokalet at summe af tyske ord og sætninger. Alle prøver at tale tysk med hjælp fra de sætninger, som Mette Brusgaard har udleveret. Nogle prøver mere end andre at efterligne hendes udtale. Nogle udtaler bare ordene, mens andre lever sig ind i det og prøver at få det til at lyde “­rigtig tysk”, som Mette Brusgaard kalder det.

“Det stammer nok i virkeligheden fra den tilgang til at lære tysk, som jeg havde som barn. Den var auditiv og visuel, fordi jeg så tysk fjernsyn. Grammatikken er ikke mit udgangspunkt. Det, jeg synes er sjovt, er at efterligne lydene og lege med at få det til at lyde rigtig tysk,” siger Mette Brusgaard, der inden universitetet også arbejdede i Tyskland.

Det er i moduler som disse, hvor hun kan høre, at snakken går derudaf på tysk, at hun føler sig rigtig glad. Hun bliver stolt af sig selv og føler, at hendes undervisning er lykkedes, når hun kan mærke, at eleverne tør kaste sig ud i at tale sproget og bagefter er stolte af sig selv.

Moduler med fart på
Mette Brusgaard prøver altid at have et højt tempo i sin undervisning. Det gør hun ved at sætte eleverne i gang med forskellige opgaver, så de ikke føler, at de har lavet det samme gennem hele modulet.

På de 95 minutter, som formiddagens modul har varet, har eleverne i 1.x både talt om, hvorfor det hedder Tyskland på dansk og Germany på engelsk, de har lavet to forskellige samtaleøvelser om ferie, lavet grammatik ved tavlen og er begyndt på et nyt projekt, der skal munde ud i oplæg om en fiktiv rejse til en tysk by.

Selvom Mette Brusgaard elsker sit fag, kan hun godt mærke, at de aktuelle nedskæringer i gymnasiesektoren reducerer hendes forberedelsestid og tiden til den enkelte elev.

“Jeg kan godt mærke, at jeg er udfordret på de ting, jeg godt kan lide. At finde på lege, laminere små kort til undervisningen, udtænke spil og give individuel feedback,” siger Mette Brusgaard.

Mig og mit fag

Brænder ildsjælene stadig trods nedskæringer, reformer og elevernes smartphonebrug? I denne serie besøger vi en række lærere og zoomer ind på deres faglighed og passion.

Mette Brusgaard

Mette Brusgaard underviser i tysk og engelsk på Svendborg Gymnasium.