TR på Næstved Gymnasium har sagt op: “Jeg har mistet lysten til at være gymnasielærer”
Erling Sørensen

Rektor på Næstved Gymnasium har nu endnu en opsigelse på sin samvittighed. Den hårde ledelsesstil har fået tillidsrepræsentant Erling Sørensen til at sige op.

Da Erling Sørensen så sin arbejdsplan for næste skoleår, stod det helt klart for ham: Han ville ikke mere! Der var ingen anden løsning end at stoppe på Næstved Gymnasium og HF – ikke bare som tillidsrepræsentant (TR), som han allerede havde planlagt, men også som lærer på skolen.

“Jeg har længe haft følelsen af afsky over, at én person kan gøre hverdagen så ubehagelig for så mange. Det hele emmer af Susanne Stubgaard, og det fylder dagligdagen,” siger Erling Sørensen.

Susanne Stubgaard er rektor på Næstved Gymnasium og HF. Gymnasieskolen.dk har i flere artikler dokumenteret, hvordan hun i mange år har ledet skolen med skideballer, irettesættelser og en ubehagelig hverdag for de lærere, der vover at være uenig med hende. Det har tidligere og nuværende medarbejdere fortalt til gymnasieskolen.dk.

Læs: Lærere: Ledelsesstilen på Næstved Gymnasium er et stort problem

Utallige lærere har sagt deres job op, fordi de ikke kunne holde ud at arbejde i det topstyrede og hårde arbejdsmiljø. Nu er arbejdsmiljøet også blevet for meget for Erling Sørensen. Ud over at det har været hårdt at arbejde i, så har det også påvirket hans syn på lærerjobbet.

“Jeg har mistet lysten til at være gymnasielærer, og det ærgrer mig,” fortæller Erling Sørensen.

På skolen er der hele tiden en følelse af mistillid, og af at man bliver overvåget.

Næstved Gymnasium og HF

Hvordan kan du mærke, at du har mistet lysten til at være gymnasielærer?
“På skolen er der hele tiden en følelse af mistillid, og af at man bliver overvåget, og det gør, at jeg ikke nyder at være lærer så meget som tidligere. For eksempel hvis jeg har for travlt og har måttet udskyde at rette stile, så rammes jeg både af dårlig samvittighed og en tanke om, at rektor vil anklage mig for at være en dårlig underviser,” forklarer Erling Sørensen og uddyber:

“Man mister også lysten til at give karakterer, for hvis der er en elev, der er utilfreds med karakteren, så ved man, at rektor ikke er på lærerens side.”

Erling Sørensen håber på og regner med at få lysten til at undervise tilbage, når han kommer væk fra Næstved Gymnasium.

Det hobede sig op
Som mange af de tidligere lærere har fortalt til gymnasieskolen.dk, så oplever Erling Sørensen også, at det er blevet hårdere at arbejde på Næstved Gymnasium og HF. I en tid med besparelser har lærerne samtidig fået flere ekstra opgaver.

“Der er kommet flere og flere møder og skemaer, som skal udfyldes, samtidig med at nogle opgaver som for eksempel teamlærer-rollen er stukket helt af i forhold til arbejdsbyrden. Der er skabt en del kontrol, som er meget langt fra undervisergerningen, og i sidste ende har lærerne for lidt tid til at forberede undervisningen,” fortæller Erling Sørensen.

Hans holdninger bakkes op af TR-suppleanten, som har været Erlings Sørensens forgænger som tillidsrepræsentant ad flere gange. Også han gav op på posten. Det har han fortalt i en tidligere artikel på gymnasieskolen.dk.

Læs: Ingen vil være TR på Næstved Gymnasium

Det virker efterhånden, som om rektor kan slippe afsted med hvad som helst.

Næstved Gymnasium og HF

Der har lige været valg af tillidsrepræsentanter på landets skoler. Men på Næstved Gymnasium og HF var der ingen, der meldte sig, og Erling Sørensen og den nuværende TR-suppleant ønskede ikke at genopstille.

“Jeg følte, at jeg som tillidsrepræsentant blåstemplede organisationen og den måde, medarbejdere blev behandlet på. Der var mange gange, hvor jeg tænkte: “Det er helt forkert det her!” Og det hobede sig mere og mere op i mig,” siger Erling Sørensen, der som uerfaren TR blev overrasket over, hvordan rektor agerede.

“Det føltes ofte, som om at hun bare ønskede at ‘tage røven på mig’. Hun var ikke interesseret i reel dialog, samarbejde og at finde løsninger,” siger Erling Sørensen.

Ingen plan
Erling Sørensen understreger flere gange under interviewet, at han ikke ønsker medlidenhed, og at han ikke føler sig som et offer. Han er ikke i tvivl om, at han har truffet den rette beslutning, selvom det ærgrer ham af flere grunde.

“Jeg kommer til at savne mine gode kolleger. Jeg synes også, at elevgruppen er fed, og at de fysiske rammer er rigtig gode. Næstved Gymnasium er på mange måder det ærkegymnasium, som jeg havde drømt om, og jeg forstår faktisk ikke, hvordan man kan ødelægge så meget,” siger Erling Sørensen.

Det er især hans retfærdighedssans, der har fået ham til at sige ja til endnu et interview med gymnasieskolen.dk

“Jeg mener, at hvis man gør noget forkert, så skal man først og fremmest stoppe med at gøre det, og man skal stå til regnskab for sine ugerninger. Men det virker efterhånden, som om rektor kan slippe afsted med hvad som helst,” siger han.

Jeg overvejer et sabbatår for at få lysten til at undervise tilbage.

Næstved Gymnasium og HF

Både skolens rektor og bestyrelsen har tidligere afvist kritikken af ledelsesstilen og arbejdsmiljøet, som gymnasieskolen.dk har dokumenteret ved hjælp af interview med tidligere og nuværende medarbejdere og skolens arbejdspladsvurdering.

Læs: Bestyrelsen på Næstved Gymnasium afviser al kritik trods APV med problemer

Det er en uge siden, Erling Sørensen afleverede sin opsigelse på skolen, og han har ikke fundet ud af, hvad han skal lave efter sommerferien.

“Jeg har ikke en plan, men jeg fortryder ikke. Når jeg når til den sidste hverdag i juni, så tror jeg, at jeg bliver rigtig glad og lettet,” siger han og tilføjer:

“Jeg overvejer et sabbatår for at få lysten til at undervise tilbage – men måske er lysten allerede tilbage i september, når jeg er kommet væk fra det hele.”