Tillidsrepræsentanter: Vi er stærkest sammen
TR Aalborghus Gymnasium

Tillidsrepræsentanter: Vi er stærkest sammen

Sammenhold er nøgleordet for landets tillidsrepræsentanter, som oplever, at TR-rollen har ændret sig i løbet af de seneste par uger. På GL’s repræsentantskabsmøde får de mulighed for at stille spørgsmål og debattere konflikten.

Til GL’s repræsentantskabsmøde og TR-seminar, som løber af stablen i disse dage, er landets tillidsrepræsentanter (TR) samlet. Det overordnede mantra er, at ‘nok er nok’, og holdningen er klar: Vi er stærkest sammen!

“Jeg tror, at fællesskabet holder, fordi de offentligt ansatte har indset, at den danske model er på spil. Hvis ikke vi skal strejke nu, hvornår skulle vi så gøre det?” siger Anders Munch, der er tillidsrepræsentant på HF & VUC Fyn Odense.

Tillidsrepræsentantens nye rolle
Rollen som tillidsrepræsentant har ændret sig i de seneste par uger. Arbejdsbyrden er vokset, og kollegerne stiller flere og flere spørgsmål, som kan være svære at svare på, oplever tillidsrepræsentanterne.

Anders Munch synes, at erhvervet som tillidsrepræsentant er blevet endnu vigtigere. Han er nu blevet det direkte bindeled mellem sine kolleger og GL’s sekretariat, og det betyder også, at han bruger flere timer på TR-arbejdet end tidligere.
HF & VUC Fyn Odense er en af de 19 skoler, som GL har udtaget til at strejke fra den 4. april.

“Det er træls, hvis vi skal strejke. Men det er helt sikkert kampen værd! Jeg var ikke overrasket over, at min skole blev udtaget til strejke, men jeg sov ikke særlig godt den nat. Jeg blev nok lidt bekymret, om jeg kunne udfylde min rolle som tillidsrepræsentant godt nok,” siger Anders Munch.

Kreative aktiviteter under konflikt
I løbet af seminaret bliver tillidsrepræsentanterne sendt ud i netværksgrupper. Her skal de debattere og brainstorme over lokale aktiviteter under en konfliktperiode.

Efterfølgende bliver nogle af de mange forslag vendt i plenum, og kreativiteten fejler ikke noget.

“Vi snakkede om at hænge en klassisk efterlysningsplakat op, hvor vi efterlyser den danske model. I bunden af plakaten skal der være små sedler med Sophie Løhdes telefonnummer, som man kan hive af. Jeg tror, at det virker med nogle anderledes og sjove aktiviteter, fordi det skaber opmærksomhed,” siger Annegrete Mogensen, der er tillidsrepræsentantsuppleant på Aalborghus Gymnasium.

Også det nordjyske gymnasium er udpeget til at strejke fra den 4. april.

Uvis fremtid
Selvom der venter en stor opgave for gymnasieskolernes tillidsrepræsentanter, så er der forståelse for bevæggrundene for konflikten.

Både tillidsrepræsentanterne fra HF & VUC Fyn Odense og Aalborghus Gymnasium oplever en stor opbakning fra lærerværelserne.

“Stemningen på lærerværelset er god nok, men der er også en nervøsitet, for ingen ved, hvad den nærmeste fremtid bringer. Vi vil gerne kæmpe for den danske model. Det er vigtigt, at vi står sammen i alle områder af den offentlige sektor,” siger Anne Sofie Rechnagel Szulevicz, der er tillidsrepræsentant på Aalborghus Gymnasium.

Sammen er vi stærkest
Igen og igen bliver der brugt ord som fællesskab og sammenhold, men også at der venter en stor opgave for landets gymnasier.

Derfor var der tilfredshed med eftermiddagens debat, som gav rum for konkrete forslag til, hvad den enkelte skole kan gøre, hvis konflikten bliver en realitet.

“Nu skal vi i gang med rugbrødsarbejdet: Bannerne skal males, talspersoner vælges, og happening arrangeres. Derfor er det her møde vigtigt. Men jeg er stadig optimist og håber på, at de kommer til fornuft og finder en løsning i Forligsinstitutionen,” siger Anders Munch.

Den danske model er på spil

"De offentligt ansatte i Danmark bliver ikke behandlet ordentligt. Det er synd for hele den offentlige sektor. Det er træls, hvis vi skal strejke. Men det er den danske model, som er på spil."

Anders Munch, tillidsrepræsentant, HF & VUC Fyn Odense.