Tillidsrepræsentanter om ny nedlukning: Det er de sidste krampetrækninger

Nedlukningen kom ikke som en overraskelse på lærerværelserne, og lærerne omstiller sig igen til den virtuelle verden. Men det sker ikke uden udfordringer.

I dag tager elever og lærere på gymnasier i 38 af landets kommuner hul på endnu en omgang virtuel undervisning. På grund af de stigende COVID 19-smittetal skal skolerne lukke ned, og dagene frem til juleferien skal foregå hjemme ved computeren.

Selvom den virtuelle undervisning ikke længere er et nyt fænomen for hverken elever eller lærere, giver det stadig udfordringer, lyder det fra flere tillidsrepræsentanter, som gymnasieskolen.dk har talt med.

På Køge Handelsskole går nedlukningen særligt ud over 1.g’erne, der lige nu er i gang med deres første studieområdeforløb, fortæller tillidsrepræsentant Signe Sindberg Kaspersen. 

”Det er helt nyt for dem. De skal arbejde i grupper, have vejledning og fremlægge til sidst. Det er sværere, når det hele skal foregå virtuelt. Det må blive, som det bliver,” siger hun. 

Også trivselsmæssigt er det 1.g’erne, der bliver ramt hårdest af nedlukningen, vurderer hun. 

“De har kun været i deres nye studieretningsklasse i en måned. Jeg er selv kontaktlærer i en 1.g-klasse og kan mærke behovet for at få rystet dem sammen,” siger Signe Sindberg Kaspersen. 

“Fra nedlukningen i foråret ved vi, at nogle elever trives meget dårligt med virtuel undervisning. Vi prøver lige nu at finde ud af, hvad vi kan gøre for at hjælpe dem.” 

Hf-eksamen gennemføres
Nedlukningen af ungdomsuddannelserne i København, Aarhus, Odense og 35 andre kommuner i Storkøbenhavn og på Sjælland er en del af de skærpede restriktioner, som statsminister Mette Frederiksen (S) præsenterede på et pressemøde mandag.

På skolerne var lærere og ledelse forberedt på, at det nok var den vej, det ville gå, og mange lærere har en ‘sådan må det være-holdning’, fortæller flere tillidsrepræsentanter. 

”Vi havde det på fornemmelsen. Jeg tror, at kursisterne er mere trætte af det, end lærerne er,” siger Jan Larsen, der er tillidsrepræsentant på Aarhus HF og VUC.

Undervisningen på de toårige hf-hold fortsætter frem til den 22. december, men skolen har også mange halvårshold på hf-enkeltfag og gymnasiale suppleringskurser, hvor undervisningen er afsluttet, og eleverne skal til eksamen inden jul. Indtil videre er meldingen fra Børne- og Undervisningsministeriet, at eksamenerne skal gennemføres som planlagt.

Jeg vil hellere møde op i fuld udrustning, spritte grundigt af og lufte ud og så få dem eksamineret.

Jan Larsen, TR
Aarhus HF og VUC

Jan Larsen har ikke nået at tale med sine kolleger om det. Selv er han glad for beslutningen.

”Jeg ville være godt træt af, hvis jeg på nuværende tidspunkt pludselig skulle sadle om og give dem standpunktskarakterer. Jeg vil hellere møde op i fuld udrustning, spritte grundigt af og lufte ud og så få dem eksamineret,” siger han.

I den kommende uge skal han være censor i København i to dage. Det har han ikke noget problem med. Men han ved, at debatten går ude på skolerne, og at det er en sag, der deler lærerne. 

”Nogle har foreslået lokale censorkorps, så man højst skulle tage til nabokommunen og ikke rejse tværs over landet. Personligt har jeg ikke noget imod det, men jeg kan godt forstå dem, der ikke har lyst til en censortur til et af de ramte områder,” siger Jan Larsen. 

Rammer eksamenstræningen
På U/Nord i Frederikssund har man truffet beslutningen om at forlænge den virtuelle undervisning til og med uge et - det vil sige længere end myndighedernes retningslinjer foreskriver. Det fortæller tillidsrepræsentant Torben Bruhn Christensen.

“Det har været et ønske fra ledelsen, men det er også blevet drøftet med tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter,” siger han og uddyber:

“Beslutningen er blandt andet truffet af hensyn til planlægningen. På den måde kan vi allerede nu planlægge den virtuelle undervisning, og vi undgår at gå på ferie med en uvished om, hvorvidt undervisningen skal være virtuel eller med tilstedeværelse, når vi vender tilbage.”

Samtidig tager tager man højde for utrygheden i forhold til, hvis smittetallet stiger som konsekvens af julens og nytårets sammenkomster, påpeger Torben Bruhn Christensen, der generelt oplever, at lærerne udviser en stor forståelse for situationen.

“Det har ikke givet anledning til panik, for folk har prøvet det før, og vi er bedre klædt på teknisk denne gang,” siger han.

Men for nogle lærere og klasser er det et større pres at overgå til virtuel undervisning, fortæller Torben Bruhn Christensen.

Hårdest ramt er skolens eux merkantil hold, der afslutter uddannelsen til januar med eksamen. Den skal ifølge myndighederne afholdes med fysisk tilstedeværelse. Men selve optakten til eksamen må klares virtuelt.

“Det lægger et stort pres på undervisningssituationen, når lærerne ikke kan have den normale relation til eleverne. Det gør det svært at komme helt i mål med eksamenstræning og skabe tryghed, når lærerne ikke kan se eleverne i øjnene,” siger Torben Bruhn Christensen.

Den virtuelle undervisning er også en ekstra udfordring for fremmedsprogene, fordi det er sværere at følge med i dialogen, fortæller han. 

“Nogle elever blokerer i højere grad, når de skal tale på et fremmedsprog til et publikum, som de ikke nødvendigvis kan se.”

Nogle lærere er nødt til at springe i pensum eller gå i gang med at forberede noget helt nyt.

Torben Bruhn Christensen, TR
U/Nord Frederikssund

Den bratte overgang fra fysisk til virtuel undervisning kræver også, at en del lærere skal gentænke undervisningsforløb, som de er i gang med, påpeger Torben Bruhn Christensen.

“Det er jo ikke al undervisningsmateriale, der er lige velegnet til virtuel undervisning, så nogle lærere er nødt til at springe i pensum eller gå i gang med at forberede noget helt nyt.”

Slidte lærere
På Tornbjerg Gymnasium i Odense drøftes de kommende terminsprøver, der skulle finde sted i næste uge. Man er ikke kommet frem til en afklaring endnu, men overvejer, om man skal afholde terminsprøverne virtuelt, eller om de skal udsættes, fortæller tillidsrepræsentant Paw Stylsvig, 

“Som jeg ser det, kan den virtuelle terminsprøve godt lade sig gøre, fordi den ikke er en gældende prøve - den er jo bare en øvelse i at gå til eksamen. Ulempen er selvfølgelig, at eleverne lettere kan snyde, og at den ikke bliver en generalprøve på at gå til skriftlig eksamen, som ellers også er formålet med prøven,” siger Paw Stylsvig.

Selvom tillidsrepræsentanterne oplever en pragmatisme blandt lærerne, så er fornemmelsen også, at det nu er de sidste krampetrækninger inden en tiltrængt juleferie. Årets mange omstillinger på grund af corona har slidt på lærerne, fortæller de. 

“Jeg synes, at lærerne tager situationen med oprejst pande, selvom vi er godt trætte af situationen. Men når man kan læse i medierne, at vi nu går på tidlig juleferie, så kan man godt blive lidt provokeret,” siger Paw Stylsvig og uddyber:

“Det er ikke fridage, vi går i møde, men derimod mere arbejde, fordi vi skal have undervisningen planlagt til at fungere virtuelt og på en måde, så vi får alle elever med.” 

Han understreger, at lærerne ville foretrække at fortsætte den fysiske undervisning.

“Vi har forståelse for, at vi også må tage vores del af byrden i forbindelse med sundhedsudfordringen, men alt er lidt mere besværligt, og man savner hurtigt relationen til eleverne og kollegernes sparring,” siger Paw Stylsvig.