Tillidsrepræsentant: “Lige nu forsøger vi at lade, som om alt er, som det plejer. Men det er det jo ikke”
corona klasse elever mundbind shutterstock_1937726077

Lærerne forsøger at holde fast i skolehverdagen på trods af høje smittetal. Men det er svært på grund af uvisheden, og eleverne er hårdt ramt, fortæller tre tillidsrepræsentanter.

Hybridundervisning, selvisolation og coronapas. På papiret kører undervisningen på de gymnasiale uddannelser næsten, som den plejer, men skoledagen er dog alt andet end normal. Alligevel holder gymnasielærerne fanen højt. Sådan lyder en statusrapport fra tre gymnasier i en periode med stigende smittetal.

Stemningen er overvejende positiv blandt lærerne, fordi skolerne ikke er lukkede, vurderer tillidsrepræsentanterne på de tre skoler.

“Jeg oplever en positiv, afventende stemning, på trods af at vi har mange bolde i luften ved siden af undervisningen som for eksempel stikprøvekontrol og Teams. Jeg tror, at der stadig er en lettelse over, at vi ikke er lukket ned,” siger tillidsrepræsentant på Bagsværd Kostskole og Gymnasium Mads Kaare Mortensen.

Der er lidt blandede følelser blandt lærerne på Aalborg City Gymnasium, mener tillidsrepræsentant Peter Juul Jensen.

“På den ene side er det dejligt at være fysisk på arbejde igen og ikke være sendt hjem på trods af den stigende smitte. Men på den anden side bekymrer og stresser den stigende smitte også nogle,” fortæller han.

Svært at planlægge
Peter Juul Jensen mener, at de største udfordringer i øjeblikket er at få stoppet smitten og uvisheden om regler og hjemsendelse.

“Det snakker vi meget om både på lærerværelset og med eleverne, som ikke synes, at alle regler giver mening,” siger Peter Juul Jensen.

Tillidsrepræsentant på EUC Lillebælt Just Jacobsen mener dog, at bekymringen for COVID-19 er blevet mindre.

“Jeg er selv i en risikogruppe og frygtede for et år siden, at COVID-19 kunne blive min dødsdom. Men i takt med at risikoen for at blive dødsyg blev mindre med det tredje stik, oplever jeg, at der er færre bekymrede lærere,” siger han.

Nogle lærere føler sig måske presset til at lave en form for hybridundervisning.

Peter Juul Jensen, tillidsrepræsentant
Aalborg City Gymnasium

Lærerne udfordres i denne tid især i forhold til tilrettelæggelse af undervisningen, påpeger Mads Kaare Mortensen.

“Det er en udfordring at planlægge mere end et par dage frem. Man risikerer selv at blive smittet eller være nærkontakt, og så skal der laves en masse om. Man ved heller aldrig, om der er 15 eller 25 elever til stede. Det bliver også hurtigt svært i forhold til afstandskrav og blandede hold, hvis man skal planlægge noget, som ikke er normal undervisning,” siger Mads Kaare Mortensen.

Lærerne bestemmer
På alle tre skoler er det op til lærerne, om hjemsendte elever skal have mulighed for at deltage i undervisningen virtuelt.

“Det er godt, at det er op til den enkelte lærer at vurdere, om det vil give mening for eleven, der er hjemme, at deltage på Teams i undervisningen på lige fod med klassen,” siger Peter Juul Jensen og tilføjer:

“Ulempen kan være, at nogle lærere måske får dårlig samvittighed ved at afslå, at elever deltager virtuelt, og føler sig presset til at lave en form for hybridundervisning.”

På Bagsværd Kostskole og Gymnasium er det mest almindeligt at lade hjemsendte elever følge med i undervisningen via en klassekammerat.

“Det er helt fint, at eleverne kan følge med virtuelt, men som lærer kan man ikke tilrettelægge undervisningen, så det passer begge steder. Man er nødt til at tage udgangspunkt i, at undervisningen foregår i klassen, og så må elever følge med så godt, som de kan hjemmefra,” siger Mads Kaare Mortensen.

Corona-generationen
Just Jacobsens største bekymring er eleverne.

“Jeg har lige talt med kolleger om, at eleverne er meget hårdt ramt. 1.g’erne har været COVID-19-ramt i deres sidste år i grundskolen, derfor er det en hård nyser at starte på gymnasiet og opleve den hårde belastning på gymnasiet. En del svagere elever har svært ved at komme op i gear og få afleveret tingene,” siger Just Jacobsen.

Også blandt 2.g’erne mærkes konsekvenserne af nedlukningerne.

“Der er 2.g’ere, der er sat en del tilbage fagligt, fordi der måske var ting under den virtuelle undervisning, som de ikke helt fik fat på, og som der ikke er blevet samlet op på endnu,” siger Just Jacobsen og tilføjer:

“Vi har lært meget om virtuel undervisning i de seneste år, blandt andet at der er mange måder at gøre det på og mange gode hjælpemidler. Men vi er også blevet bevidste om, hvilke begrænsninger den virtuelle undervisning har, og at succesen afhænger meget af, om eleverne magter det.”

Vi skal bare ikke have en nedlukning mere, det ville være en katastrofe!

Just Jacobsen, tillidsrepræsentant
EUC Lillebælt

De tre tillidsrepræsentanter er enige om, at man endnu en gang er nødt til at tage hensyn til den anderledes undervisning, når eleverne skal til eksamen.

“Vi har ikke drøftet det på skolen endnu, men jeg ved da, at de små C-fag meget gerne vil vide noget konkret, fordi de har en kortere løbetid. Jeg mener også, at det er oplagt at lave nogle undtagelser ligesom de forrige år. 3.g’erne har for eksempel været igennem to nedlukninger,” siger Mads Kaare Mortensen.

“Vi er nødt til at tage hensyn til, at eleverne har været COVID-19-ramt. Der er nok en del, der skal indhentes i foråret, så vi skal bare ikke have en nedlukning mere, det ville være en katastrofe!” siger Just Jacobsen.

Peter Juul Jensen efterlyser en indsigt i, hvad politikerne diskuterer og forhandler om, som kan få indflydelse på undervisningen.

“Det kunne være rart at vide, hvornår man træffer beslutninger om eksamen. Lige nu forsøger vi at lade, som om alt er, som det plejer, men det er det jo ikke, understreger han.