Temanummer om nedskæringerne
forside

Temanummer om nedskæringerne

Det seneste nummer af Gymnasieskolen handler kun om nedskæringer. Vi viser, hvilke konsekvenser nedskæringerne har på skoler rundt i landet.

Gymnasieskolens redaktion har valgt at dedikere februars udgave af magasinet Gymnasieskolen til et fokus på nedskæringer.

I år klarer vi det lige med skindet på næsen
På Frederiksværk Gymnasium og HF bruger de 107 procent af undervisningstaxametret. Skolens budget er også presset af elevnedgang og en udfordret elevgruppe.
Alligevel kommer de igennem dette års nedskæringer uden afskedigelser.
Men hvor længe?

”Angsten for at miste sit job får grimme ting op i folk”
Seks lærere er blevet fyret, og fire er sat ned i tid.
Sådan er situationen på Århus Akademi. Det har skabt snak i krogene og udfordret sammenholdet på lærerværelset, fortæller to lærere.

Vi vil ikke føre sparekniven
Lærerne på Rødovre Gymnasium ønsker ikke at komme med konkrete forslag til besparelser, selv om skolen skal skære ned.

Vi vil have indflydelse på nedskæringerne
På handelsgymnasiet Selandia ønsker lærerne at få indflydelse på hvor og hvordan, der skal spares.

Pension er en skjult nedskæring på skolerne
Over 400 lærere forventes at gå på pension i år, og mange af dem bliver ikke erstattet af nye medarbejdere. Dermed sparer skolerne mange penge.

Karriereskift?
Flere gymnasielærere bliver fyret i denne tid og skal ud på jobmarkedet.
Nogle overvejer måske at kigge mod andre brancher. Men hvilke kompetencer har man egentlig som gymnasielærer? Det giver tre tidligere gymnasielærere deres bud på.

Smugkig i bladet herunder, eller find det i postkassen.