Stor tilfredshed med professionel kapital
forside_11

Stor tilfredshed med professionel kapital

På mange skoler har arbejdet med professionel kapital givet pote. Der meldes om gode oplevelser over en bred kam.

Professionel kapitals indtog i gymnasierne har været en succes. Det siger flere af de rektorer og tillidsrepræsentanter, der har været involveret i GL’s projekt med professionel kapital.

“Vi var egentligt rimelig godt tilfredse. Vi kunne genkende os selv i resultatet og følte, at det afspejlede vores skole,” siger Kim Elstrøm, der er tillidsrepræsentant på Nørresundby Hf og Gymnasium.

Tilfredshed
Kortlægningen viste nemlig, at skolen generelt scorede højt i forhold til gennemsnittet, og at de få ømme punkter også er ømme punkter på resten af landets gymnasier.

“Det var på nogle måder beroligende. Men når vi har gennemført undersøgelsen næste gang, så kan vi jo se udviklingen over tid, og så bliver det tydeligere, hvor vores styrker og svagheder er,” siger Søren Hindsholm, der har været rektor på skolen i snart 15 år.

På skolen nord for Limfjorden har projektet derfor ikke medført store praktiske forandringer i hverdag. I stedet lægger skolen vægt på, at de nu har fået et nyt sprog med gode begreber til at tale om undervisning og arbejdsmiljø.

youtube://v/Mz6VqzMKSf0

Rektor er ikke fjenden
Også på Selandia i Slagelse er de ansatte glade for projektet.

“Det førte frem til en fælles forståelse og anerkendelse af, hvad der er det helt centrale, nemlig kvalitet i kerneydelsen. Kerneydelsen er jo det, vi står og laver til daglig, når vi underviser. Kan vi løfte kvaliteten dér, så styrker vi den professionelle kapital. Når man skærer ind til benet, så er det dét, vi arbejder med,” siger Niels-Erik Hybholt, der er rektor for både hhx og htx på skolen.

Frederikke Tom Petersen, der er tillidsrepræsentant på Selandia, peger på, at professionel kapital har gjort rammerne og konfliktlinjerne klarere.

“Noget af det, som professionel kapital kan, er at gøre det tydeligt, hvilke resourcer og rammer vi har. Omprioriteringsbidraget kan jo ikke ændres i relationen mellem medarbejder og ledelse – det er noget, vi skal ændre med demonstrationer,” siger hun.

I hendes optik giver tankegangen et mere realitisk blik på mulighederne.

“Det rammer ned i begge lejre. Det gør det klart for ledelsen, at de ikke kan forvente dobbelt så meget kvalitet for den halve pris, men også for medarbejderne, at de økonomiske rammer ikke bliver bedre, fordi vi går i konflikt med ledelsen. Det, synes jeg, er en styrke ved professionel kapital,” siger Frederikke Tom Petersen.

Ord uden handling er uden værdi
Men en dokumentation af eventuelle problemer på arbejdspladsen kan ikke stå alene. Det siger Karen Albertsen, der er arbejdsmiljøforsker i virksomheden Team Arbejdsliv.

“Det er et godt fokus. Men en undersøgelse, som den kortlægning, der er brugt her, flytter jo ikke noget i sig selv. Det handler om, hvordan man følger op,” siger hun og uddyber:

“Professionel kapital handler i sidste ende om kvaliteten af fagligheden, og den kan man få styrket. Screeningen kan jo vise, hvad der går godt, og hvad der går dårligt, så man kan sætte ind dér, hvor det er nødvendigt.”

Læs særnummeret om professionel kapital