Stine Bosse: Sådan skal ledelsen reagere på nedskæringer
stine_bosse

Stine Bosse: Sådan skal ledelsen reagere på nedskæringer

Enten skal gymnasierne protestere højlydt over nedskæringer, eller også skal de komme videre og få det bedste ud af rammerne, mener Stine Bosse, der er ekspert i bestyrelsesarbejde.

Råb så højt, at politikerne på Christiansborg kan høre det, eller ti stille og få det bedste ud af det, I har.

Sådan lidt forenklet lyder budskabet, hvis Stine Bosse skal give bestyrelserne for gymnasierne et godt råd for at lede i nedskæringstider.

Og det var netop det, hun gav, da hun talte for en række bestyrelsesmedlemmer for gymnasierne på GL’s seneste bestyrelsesseminar.

Hun var invitereret i kraft af sin lange og brede erfaring med bestyrelsesarbejde – blandt andet som formand for Det Kongelige Teater.

Nedskæringer rammer alle
Alle gymnasier er ramt af nedskæringer, og derfor sidder der næppe en bestyrelse for et dansk gymnasium, som ikke har drøftet et budget med færre midler.

“Som bestyrelse kan man godt have lyst til at sige, at det er håbløst at gøre noget med de rammevilkår og de politikere, vi har. Men som bestyrelse har man ansvar for at få det bedste ud af de rammer, man har, og at bruge så lidt tid som muligt på at ærgre sig over dem. Ellers kører man i ring, og så får man ikke udrettet noget,” siger Stine Bosse til gymnasieskolen.dk.

Men, og der er et stort men, understreger Stine Bosse.

“Det er ikke det samme som at sige, at man ikke kan mene noget om nedskæringer. Tværtimod. Hvis man oprigtigt mener, at nedskæringerne betyder, at det ender galt for skolerne, så skal man sige det højt, så det kan høres, og så skal man stå ved det,” siger Stine Bosse.

Bestyrelsens ansvar
Hvis det bliver aktuelt at “råbe højt”, så mener hun i høj grad, det er en opgave for bestyrelserne for gymnasierne. Som hun siger, så er det bestyrelserne, som sidder med det øverste ansvar og i virkeligheden også har et større ansvar end den daglige ledelse.

“Bestyrelsesformænd fra flere gymnasier kunne slå sig sammen og gå ud og sige offentligt, at de her nedskæringer ikke hænger sammen. Der er kommet for meget mundkurv på i det offentlige, og der sidder nok nogle mennesker i Skat, som skulle have råbt op, inden Skat mistede flere milliarder kroner,” siger hun og hentyder til, at det for kort tid siden kom frem, at Skat har opgivet at inddrive skattegæld for mange milliarder kroner.

Ingen undskyldning
Det eneste, man ikke må gøre som bestyrelse, er at bruge rammerne og nedskæringerne som undskyldning for ikke at handle, mener Stine Bosse.

“I nedskæringstider er det vigtigt, at en bestyrelse tør se på alle muligheder og ikke holder sig tilbage på grund af vanetænkning, og ‘sådan har vi altid gjort det’. Man kan godt opleve det, som om man ikke kan lave noget om. Men det kan man altid,” siger Stine Bosse og understreger, at ledelsen selvfølgelig skal have medarbejderne med sig.

“Uden medarbejdertilfredshed så leverer du ingen resultater,” siger Stine Bosse.